کوتاه در خصوص همسایه های عراقی استان ایلام

سرویس ایلام - استان ایلام با 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، همسایه سه استان این کشور است که هر کدام دارای شرایط و خصوصیات خاص خود هستند و به نظر می رسد مردم استان ایلام شناخت چندانی از آنها ندارند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، استان ایلام با سه استان دیاله، واسط و میسان از کشور عراق همسایه است و از گذشته های دور حتی در یک حوزه سیاسی قرار داشته اند و امروز دارای قرابتهای فرهنگی و اجتماعی و تاریخی مناسب و مراودات تجاری و گردشگری فراوانی هستند. برای توسعه دیپلماسی اقتصادی، تعمیق روابط فرهنگی و گسترش گردشگری منطقه ای، خوب است که شناخت مردم ایلام از این سه استان بیشتر شود. در همین راستا به معرفی اجمالی این سه استان می پردازیم.

الف) دیاله: استان دیاله یا دیالی (به عربی: محافظة دیالی ، به کردی: پاریزگای دیاله) از استان‌های شرقی کشور عراق است. این استان در مرز این کشور با ایران قرار گرفته و با استان‌های کرمانشاه و ایلام در ایران هم‌مرز است. دیالی از معدود استان‌های مختلط عراقی است که علاوه بر شیعه و اهل سنت، دارای دو قومیت بزرگ کرد و عرب بوده که بیشتر کردها در شرق استان و نواحی مرزی و اکثر عربها هم در غرب استان زندگی می کنند. این در حالی است که در پنج استان مرزی دیگر عراق چنین ترکیب جمعیتی وجود ندارد. مرکز این استان شهر بعقوبه است و از شهرهای بزرگ آن می‌توان خانقین را نام برد.

دیاله یکی از حاصلخیزترین استان‌های عراق از حیث کشاورزی، باغ‌ها و نخلستان‌ها است و تعدادی از میادین مهم نفتی مثل منطقه «نفت‌خانه» در آن واقع شده و علاوه بر اینها، «خسروی» (منذریه) قدیمی‌ترین گذرگاه مرزی رسمی بین ایران و عراق است. پایگاه نظامی منافقین نیز در استان دیاله به نام «پایگاه اشرف» وجود داشت که برچیده شد.

در دیاله شهرستان‌های بلد روز و خانقین برای ایلام دارای اهمیت بیشتری هستند. این استان دارای پیچیدگی قومی و مذهبی بالایی است و همین مسئله سبب شده تا اعتراض و درگیری در این استان همواره بالا گرفته و محل حوادثی باشد که همین امر ضرورت شناخت از این استان و معرفی استانهای همجوارش در ایران را برای مردم دیاله دو چندان می کند. خاصه اینکه مرز خسروی و مرز سومار در این استان ورود و خروج و تبادل دارند و از نظر فرهنگی و تاریخی و قومیتی قرابت بیشتری با مردم ایلام و کرمانشاه در دو شهرستان خانقین و بلد روز دارند.

ب) واسط: استان واسط (به عربی: محافظة واسط) یکی از استان‌های کشور عراق است که در شرق این کشور و در مرز ایران قرار دارد. اکثر مردم استان واسط مسلمان و شیعه هستند. مرکز این استان، شهر کوت است و با استان ایلام هم مرز است. کوت، الحی، الصویره، العزیزیه، النعمانیه و بدره چهار شهرستان این استان هستند. بدره در نزدیکی مرز ایران و عراق (گذرگاه مهران) نزدیک شهر تاریخی دیر سومر قرار دارد.
واسط از قطب هاي كشاورزي عراق به حساب مي آيد و معادن شن و ماسه آن تامین کننده این نیاز عراق است. بدره در زمان جنگ تحمیلی مانند مهران ویران و دوباره بازسازی شد. بخش زرباطیه آن نیز از نقشه حذف شد ولی اکنون با نام الذهب دوباره به تقسیمات کشوری عراق برگشته است. بدره به عنوان گذرگاه اصلی عتبات عالیات و گرانیکاه تجاری مرزی دارای اهمیت بالایی برای ماست و در آینده بازارچه مرزی چنگوله نیز در مرز ایلام و واسط راه اندازی خواهد شد.

ج) میسان: استان مَیسان (به عربی: محافظة میسان) یکی از استان‌های هجده‌گانه کشور عراق است که پیش از ۱۹۷۶ استان عماره نام داشت. مرکز آن شهر عَمّاره است که بر کرانه رود فرات قرار گرفته و دومین شهر آن مجرالکبیر نام دارد. از شهرهای آن می‌توان به مجرالکبیر، کحلاء، کمیت، شیخ سعد، علی غربی، علی شرقی و میمونه اشاره کرد. این استان با استانهای خوزستان و ایلام در کشور ایران هم‌مرز است. شهرهای علی غربی و عماره با استان ایلام در شهرستان دهلران هم مرز هستند.

میسان یک استان نفت خیز و صاحب کشاورزی می باشد و مساحت زیادی از این استان را دریاچه ها و هورها اشغال می کنند و ساکنان آن بیشتر دارای مذهب شیعه هستند. شهر عماره بر ساحل رود دجله قرار دارد و حلقه اتصالی بین بغداد و خلیج فارس به شمار می آید و مرکز تجاری این استان است. عماره در حوزه نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی از شهرهای مهم عراق به شمار آمده و توسعه زیرساختهای حوزه انرژی آن مورد توجه بغداد است.

کد خبر 342806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha