هشدار مقامات کرد و آمریکایی درباره عملیات نظامی ترکیه در سوریه

سرویس جهان- مقامات کرد سوریه و برخی مقامات کنونی و سابق آمریکا نسبت به جدی بودن تهدیدهای ترکیه علیه کردهای سوریه هشدار داده‌اند.

به گزارش کردپرس برخی مسئولان اداره خودگردان کردی در شمال سوریه و همچنین مقامات سابق و کنونی دولت آمریکا تهدید های ترکیه مبنی بر حمله به شمال شرق سوریه را جدی و واقعی می دانند.

رئیس جمهور ترکیه تهدید کرده است منطقه موسوم به امن در شمال سوریه را با انجام عملیات نظامی دیگری علیه کردها توسعه خواهد داد. ترکیه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دو عملیات نظامی بزرگ علیه کردهای سوریه انجام داد.

الهام احمد، رئیس کمیته اجرایی شورای دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه تحت کنترل کردها به المانیتور گفته است اردوغان می خواهد با استفاده از بحران اوکراین امتیاز گیری کند. برای مثال، با مطرح کردن حمایت سوئد و فنلاند از پ.ک.ک و ایجاد مانع بر سر این مسئله، در پی کسب رضایت روسیه است و از کارت آوارگان نیز برای ایجاد فشار بر اروپا استفاده می کند.

فوزا یوسف دیگر مقام ارشد کرد سوریه نیز ضمن هشدار نسبت به واقعی بودن تهدید های ترکیه به المانیتور گفت حمله ترکیه امتیازی بزرگ برای داعش خواهد بود. او حمله ترکیه به کردهای سوریه را تلاش برای ماندن اردوغان در قدرت دانست و آن را اشتباه بزرگی نامید. الهام احمد ابراز نگرانی کرد که نه روسیه و آمریکایی ها نسبت به جلوگیری از حمله احتمالی ترکیه به کردها هیچ تضمینی ندادند.

جان کربی و تد پرایس، سخنگویان وزارت دفاع و خارجه آمریکا نسبت به حمله احتمالی ترکیه به کردهای سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند. جان کربی از تماس روزانه مقامات نظامی آمریکا با نیروهای به رهبری کردها در سوریه خبر داد اما الهام احمد گفت مقامات آمریکایی و روسی در مورد تضمین امنیت منطقه تحت کنترل کردها اطمینان نداده‌اند.

آقای جیمز جفری از مقامات سابق دولت دونالد ترامپ نیز گفته است اگر ترکیه بخواهد به کردها حمله کند ممکن است به کوبانی یا منبچ نیرو اعزام کند در صورتی که این مناطق تحت نفوذ روسیه هستند و این اقدام هوشمندانه نیست.

کد خبر 33151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha