اصلاح نظام یارانه ها برای جلوگیری از رانت در تخصیص ارز ترجیحی است

سرویس کردستان - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: کارکرد نظام اصلاح را در تولید باید تبیین کنیم چرا که با وجود سنجش تمام جوانب حتما اجرای این سیاست مشکلاتی هم به دنبال دارد.

به گزارش کرد پرس، مهدی رمضانی در نشست هم‌اندیشی با رسانه‌های کردستان، با اشاره به مزایای حذف ارز ترجیحی، گفت: مردمی‌سازی یارانه‌ها مهمترین سیاست دولت است و هدفمندی یارانه‌ها سیاست نظام است و همه باید در راستای اجرای آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه کارکرد نظام اصلاح را در تولید باید تبیین کنیم چرا که با وجود سنجش تمام جوانب حتما اجرای این سیاست مشکلاتی هم به دنبال دارد، افزود: اصلاح نظام یارانه ها برای جلوگیری از رانت در تخصیص ارز ترجیحی است که از سوءاستفاده ها جلوگیری کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه تلاش شده در جریان حذف ارز ترجیحی مردم کمترین تاثیر را از گرانی کالاها داشته باشند، اظهار کرد: برای جبران بخشی از افزایش قیمت کالاها دولت اقدام به واریز یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوارها کرد.

رمضانی از رسانه‌ها و فعالان مطبوعاتی استان درخواست کرد همه ابعاد اصلاح یارانه‌ها را به درستی و با زبان رسانه و قابل درک برای آحاد جامعه تبیین کنند و ادامه داد: یکی از رسالت‌های مهم رسانه‌ها ایجاد پل ارتباطی میان حاکمیت و مردم است.

وی استفاده از ابزار نظارت در برخورد با گران‌فروشی و افزایش خارج از ضابطه کالاها را ضروری دانست و یادآور شد: اگر نظارت‌ها توام با قاطعیت باشد می‌تواند بازدارندگی لازم را ایجاد کند و ما حتما مصمم به جدیت در بخش نظارت‌ها هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان بیان کرد: در نظام جدیت هدفمندسازی یارانه قرار نیست معیشت مردم تضعیف شود هدف از اجرای این مهم این است که عامه مردم از این طرح بهره‌مند و توانمندتر شوند.

قیمت هیچ کالایی تا دو هفته آینده گران نمی شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه قیمت هیچ کالایی تا دو هفته آینده در کردستان گران نمی شود، گفت: حذف ارز ترجیحی برای کمک به مردم در دستور کار دولت قرار گرفته است.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در راستای حذف ارز، مردم‌سازی و اصلاح نظام یارانه‌ها براساس توزیع عادلانه تعریف شده است، افزود: موضوع ارز ترجیحی علاوه بر کالاهای موجود شامل نهادهای دامی و و روغن می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست دولت با توجه به وابستگی شدید دولت قبل به ارز ترجیحی حذف این نوع حمایت و هدفمندسازی واقعی این یارانه‌هاست، اظهار کرد: در هیچ کشوری یارانه به وارد کننده تخصیص داده نشده است اما در چند سال گذشته این یارانه به چند نفر اختصاص می‌یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: اینکه بعد از اجرای این طرح قیمت‌های جدید به چه شکل خواهد بود و یارانه‌ای که پرداخت می‌شود به چه صورتی است در قالب سه دسته تعریف شده است.

خلیقی با بیان اینکه سه دسته قیمت‌گذاری در این راستا در دستور کار قرار گفته است، یادآور شد: این قیمت‌گذاری در مورد محصولاتی که ارز نیمایی به آنها اختصاص می‌گیرد، کالاهایی که متاثر از دسته اول هستند و کالاهایی که قیمت جهانی دارند، خواهد بود.

وی با تاکید براینکه تامین کالا و نظارت بر بازار عرضه اولویت ما خواهد بود، بیان کرد: تامین کالاها باید به گونه‌ای باشد که مصرف کننده بتواند به راحتی کالای مورد نیاز خود را تهیه کند و در این راستا نظارت‌ها نیز به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

حذف ارز ترجیحی بهترین راهکار برای هدفمندی یارانه هاست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه دولت با این اقدام در صدد است که یارانه ها را به مصرف کنندگان واقعی پرداخت کند، گفت: بیشتر کالاهایی که تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرند در حوزه کشاورزی است.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه کشور ما طی چند سال اخیر دچار بحران خشکسالی شده و این بحران در تامین و امنیت مواد غذایی و حوزه‌های استراتژیک تاثیر گذاشته است، افزود: سالانه بطور میانگین در استان کردستان ۸۰۰ هزار تن گندم برداشت می‌شود و این مقدار طی سال گذشته به دلیل خشکسالی به یک سوم کاهش یافت.

وی اظهار کرد: طی سال جاری در اکثر نقاط کشور بحران خشکسالی وجود دارد و شرایط تولید گندم و سایر محصولات در وضعیت مطلوبی قرار ندارد اما کردستان باتوجه به بارندگی‌هایی که اخیرا صورت گرفته وضعیت مطلوب است و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ تن گندم خریداری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون حذف ارز ترجیحی، ادامه داد: طبق گفته‌های رییس جمهور، گرانی‌های اخیر مربوط به حذف ارز ترجیحی نیست بلکه مربوط به اصلاح یارانه‌هاست.

اسکندری با بیان اینکه دولت با این اقدام در صدد است که یارانه‌ها را به مصرف‌کنندگان واقعی پرداخت کند، یادآور شد: بیشتر کالاهایی که تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرند در حوزه کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی از خروج این محصولات به کشورهای دیگر و همچنین از قاچاق گندم جلوگیری می‌کند، بیان کرد: در حال حاضر قیمت گندم و آرد ما حدود 10 برابر با کشور عراق تفاوت دارد و این مهم موجب سوءاستفاده سودجویان می‌شود، این در حالی است که با واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی تقاضای قاچاق کاهش یافته و رغبت کشاورزان برای تولید نیز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در استان به جز روغن، به اندازه کافی انجام شده که این رقم نیز در حال اصلاح شدن است.

کد خبر 32169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha