انتقاد ازهاری از کوتاهی بانک های کردستان در پرداخت تسهیلات حوزه اشتغال

سرویس کردستان - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان از عدم پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در بانک‌ها انتقاد کرد و گفت: بانک های عامل کردستان در حوزه پرداخت تسهیلات حوزه اشتغال کوتاهی می کنند.

به گزارش کرد پرس، ارسلان ازهاری در جلسه شورای اشتغال استان کردستان، با تاکید بر اینکه ما باید یک ملاکی را برای افرادی که تسهیلات دریافت می‌کنند قرار دهیم، گفت: میزان پایداری اشتغال ایجاد شده و اینکه از محل پرداخت این تسهیلات چند نفر جذب بازار کار شده، اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: در استانی که مهمترین مسئله آن بیکاری و ضرورت ایجاد اشتغال است چرا باید اعتباراتی که برای حوزه اشتغال از مرکز به بانک‌ها تزریق می‌شود کارسازی نشود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: آسیب‌شناسی در حوزه عدم پرداخت تسهیلات در بانک‌ها باید صورت بگیرد اینکه چه میزان منابع تخصصی به هر بانکی چه میزان و چه مقدار از آن پرداخت و منجر به شغل شده از اهمیت زیادی برخوردار است.

ازهاری با اشاره به اینکه باید مشخص شود که رسالت اصلی سامانه رصد چیست و وظیفه تعیین شده برای هر دستگاه به چه صورت تعریف شده، ادامه داد: بررسی آمار ارائه شده از سوی دستگاه‌ها در این سامانه که منجر به ایجاد شغل شده است یا اینکه صرف آمار بوده، یک ضرورت است چرا که هدف اصلی ایجاد شغل است.

وی یادآور شد: باید مبنایی برای تعریف شغل تعریف کنیم، اینکه چه میزان از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه شده به متقاضیان در انتها منجر به شغل می‌شود، مهمتر از ارائه آموزش است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان بیان کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته 40 درصد از این آموزش‌ها منجر به شغل می‌شود اما چون آموزش‌ها هدفمند و بازارمحور نیست این آموزش‌ها فایده‌ای ندارد.

ازهاری گفت: براساس سامانه رصد 600 نفر در استان تا این لحظه زیرپوشش این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند و باید مشخص شود چه تعداد از این افراد جذب بازار کار شده‌اند.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته برای توسعه اشتغال روستایی 550 میلیارد تومانی به استان اختصاص پیدا کرده که تکلیفی برای راستی‌آزمایی این موضوع به عهده سازمان برنامه‌ریزی گذاشته‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: جامعه آماری ما در زمینه ایجاد اشتغال از محل دریافت اعتبار توسعه اشتغال روستایی 5 هزار و 550 نفر است که از این تعداد 8.2 دهم درصد دارای بیمه تامین اجتماعی هستند.

پرداخت 32 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در کردستان

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز بیان کرد: 15 هزار و 246 اشتغال در سامانه رصد اشتغال استان به ثبت رسیدە و 32 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی تا کنون در استان پرداخت شده است.

فرزاد پیشکاری ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت 5 هزار و 523 نفر، جهاد کشاورزی یک هزار و 685 نفر، ادارە کل بهزیستی استان یک هزار و 325 نفر، ادارە کل آموزش فنی و حرفه ای 600 نفر، صندوق کارآفرینی امید 52 نفر، ادارە کل تعاون کار و رفاە اجتماعی 436 نفر، ادارە کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 298 نفر، شرکت آب منطقه ای 224 نفر، ادارە کل آموزش و پرورش استان 117 نفر، ادارە کل استاندارد و تحقیقات صنعتی 66 نفر را در سامانه رصد اشتغال ثبت کرده اند.

وی یادآور شد: علوم پزشکی 63 نفر، ادارە حمل و نقل 50 نفر، فناوری اطلاعات 42 نفر، بنیاد شهید 40 نفر، منابع طبیعی 31 نفر، شرکت‌های غیر دولتی نیروی برق استان 18 نفر، ادارە کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان 18 نفر، شهرداری‌ها 9 نفر، تعاون روستایی 3 نفر، شرکت گاز 2 نفر، آب و فاضلاب شهری یک نفر که در مجموع 15 هزار 264 نفر در این سامانه به ثبت رسیدە است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: در نخستین جلسه کارگروە اشتغال استان 4 هزار و 647 نفر در سامانه رصد به ثبت رسیدە بود، در طی دو ماە گذشته تعداد ثبت اشتغال به 15 هزار و 264 نفر رسید.

پیشکاری افزود: در نخستین کارگروە اشتغال استان، میزان پرداختی تسهیلات مشاغل خانگی ۹ میلیارد تومان بود که در طی دو ماە اخیر میزان پرداختی تسهیلات مشاغل خانگی به ۳۲ میلیارد تومان رسیدە است.

وی اظهار کرد: با توجه به حساسیت موضوع اشتغال در استان از دستگاەهای اجرایی انتظار داریم بیش از پیش در خصوص ثبت و رصد اشتغال در استان با ما همکاری داشته باشند.

کد خبر 31460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha