جنگ اوکراین بر سوریه تاثیر می‌گذارد/ پ.ی.د دچار فساد است

سرویس سوریه- یک سیاستمدار کُرد سوری، گفت: اگر جنگ‌ اوکراین گسترده شود، ممکن است که روسیه در جبهه سوریه کم کار شود و نیروهای خود را بیشتر بسوی جبهه اوکراین هدایت کند و این ممکن است فضا را برای ترکیه و کشورهای دیگر فراهم کند تا بدنبال مقاصد سیاسی و نظامی خود در سوریه بروند.

ولید حاج عبدوالقادر سیاستمدار و نویسنده کُرد سوریه در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره به اتفاقات اوکراین و تاثیر آن بر خاورمیانه و بویژه سوریه، اظهار کرد: مسئله اوکراین و روسیه یک موضوع قدیمی است و لازم است برای تحلیل وقایع امروز صفحات تاریخ را ورق بزنیم. اتفاقاتی که در دوران‌ امپراطوری تزارها و امپراطوری عثمانی افتاده و اختلافات میان روسیه و عثمانی بر سر مسائلی همانند دریای سیاه و رسیدن به دریای مدیترانه تا به امروز ادامه دارد. تشکیل اتحاد شوروی و انحلال عثمانی و پس از آن استقلال کشورهای جدا شده از فروپاشی شوروی و روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای این‌ منطقه با غرب و شرق همگی زمینه‌ساز اتفاقات امروز است.

وی ادامه داد: اتفاقات امروز اوکراین بسیار گسترده‌تر از جغرافیای این کشور است و همه جهان را تحت تاثیر می‌گذارد و بخشی از آن مربوط به سوریه است. پس از سال ۲۰۱۲ میان آمریکا و روسیه بر سر تقسیم مناطق و حوزه عمل دو طرف در سوریه و منطقه گفت‌وگوهایی انجام‌ شد و این ترس وجود دارد که پس از اتفاقات اوکراین توافقات تازه‌ای بر سر مناطق جهانی انجام شود.

وی افزود: روسیه وارد قمار بزرگی شده و در این‌ حمله به خاک اوکراین نه تنها مخالفت آمریکا بلکه اروپا و بسیار از کشورهای دیگر را نیز به همراه آورده است. اگر قرار بر حمایت از استقلال مناطق قومی باشد، پس روسیه نباید از یک بام دو دوهوا استفاده کند و مناطق دیگری از جمله کُردها در سوریه وجود دارند، اما چرا روسیه بدان توجه نمی‌کند؟

این سیاستمدار سوری گفت: احتمال شکست در جنگ و شروع نارضایتی مدنی در روسیه وجود دارد و ممکن است روسیه در روزهای آینده دچار چالش‌های فراونی شود.

حاج عبدالقادر گفت: اگر جنگ‌ گسترده شود، ممکن است که روسیه در جبهه سوریه کم کار شود و نیروهای خود را بیشتر بسوی جبهه اوکراین هدایت کند و این ممکن است فضا را برای ترکیه و کشورهای دیگر فراهم کند تا بدنبال مقاصد سیاسی و نظامی خود در سوریه بروند.

این سیاستمدار کُرد درباره اتفاقات ماه گذشته در حسکه و زندان غوران گفت: از روز اول که حزب پ.ی.د در کُردستان سوریه قدرت را در دست گرفته، مردم کُردستان سوریه روز خوشی ندیده‌اند و این حزب با همه مسائل بصورت تمامیت‌خواهانه روبرو می‌شود. این جریان و جریان‌های دیگر که بخش‌های دیگر از خاک‌ سوریه را کنترل کرده‌اند مردم را به سمتی می‌برند که ارزو بازگشت نظام‌ بعث را می‌کنند.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در این‌ چند سال در کُردستان سوریه روی داده و خدماتی که انجام‌ شده تنها مربوط به اداره خودگردان‌ نمی‌شود و ائتلاف بین‌المللی و اقلیم کُردستان در این خدمات سهیم‌ هستند و نمونه مقاومت کوبانی یکی از آن‌ها است.

وی افزود: سیاست‌های این حزب منجر به اشغال عفرین و سریکانی و گری‌سپی شد. پ‌.ی.د اشتباهات زیادی مرتکب شده و فساد در این منطقه ریشه دوانده است و کادرهای فرماندهی زیادی از آن‌ها که به پولی می‌رسند به ترکیه می‌روند و خود را تحویل پلیس این کشور می‌دهند. در خصوص زندان حسکه هم این قضیه صادق است و پ.ی.د مسئول فرار زندانیان داعش از زندان بود. آن‌ها درباره تعداد کشته‌شدگان و مجروحین و فراریان واقعیت را نمی‌گویند.

وی تصریح کرد: فساد وضعف نیروهای دموکراتیک سوریه در برابر داعش و دلارهایی که داعش خرج می‌کند باعث شده که اتفاقاتی مانند زندان‌حسکه روی دهد و عناصر ضعیف ه‌.س.د نتوانند به وظایف خود بدرستی عمل نمایند. پول‌هایی هم که از سوی ائتلاف بین‌المللی به این حزب داده می‌شود، خرج مردم این منطقه نمی‌شود، بلکه هم بسوی پ.ک.ک روانه می‌گردند.

کد خبر 28257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha