پیامدهای صدور حکم ابطال فروش مستقل نفت توسط اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه نوشت: تصمیم حقوقی دادگاه عالی فدرال عراق و پیامدهای سیاسی آن،  برخی منافع کلیدی عراق از جمله حرکت به سمت فدرالیسم، رابطه با ترکیه و قابلیت جذب سرمایه گذاری های بین المللی را که به شدت به آن نیازمند است تهدید می کند

به گزارش کردپرس،اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه با اشاره به حکم دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی بودن استخراج و فروش مستقل نفت توسط اقلیم کردستان نوشت: دادگاه عالی فدرال عراق روز 15 فوریه حکم داد که قانون منابع طبیعی را که اقلیم در سال‌ 2017 تصویب کرده، مغایر با قانون اساسی عراق بوده که این مسئله می تواند صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان را تعلیق کند.

در ادامه آمده است دادگاه عالی فدرال عراق که بر غیرقانونی بودن صدور نفت توسط اقلیم کردستان و قراردادهای آن با شرکت های بین المللی حکم داده، به دولت عراق حق داد ضمن ملغی کردن چنین قراردادهایی، صنعت نفت را از کنترل اقلیم کردستان خارج کند و اربیل را مجبور کند درآمدهایی را که در گذشته از فروش نفت در کنار دریافت بودجه از عراق به دست آورده باز گرداند.

این موسسه درباره پیامدهای این حکم نوشت: حکم دادگاه عالی فدرال عراق، در کنار ضربه زدن به بخش انرژی اقلیم کردستان عراق، می تواند عراق فدرال را نیز محدود کند. این تصمیم همچنین روند کنونی تشکیل دولت را نیز پیچیده تر می کند و حتی ممکن است پیامدهایی منفی برای سیستم قضایی داشته باشد که میان مردم عراق از احترام زیادی برخوردار است.

پیامدها برای سیاست و تشکیل دولت جدید در عراق

این موسسه سیاسی هشدار داده است وجه حقوقی این حکم هم اکنون در میان عوامل دخیل در تشکیل دولت کنونی عراق موجی از شک ایجاد کرده است. زیرا حزب دموکرات کردستان عراق که بر صحنه سیاسی و صنعت انرژی اقلیم کردستان عراق تسلط دارد، بر این باور است که تصمیم دادگاه عالی فدرال عراق در مورد پرونده ای که ده سال پیش مطرح شده، جنبه سیاسی دارد و به طور صریح تلاشی در راستای تنبیه کردها به خاطر پیوستن به مقتدی صدر در تشکیل دولت اکثریت است و رقبای او را به حاشیه می راند.

همچنین هشدار می‌دهد تصمیم حقوقی دادگاه عالی فدرال عراق و پیامدهای سیاسی آن، برخی منافع کلیدی عراق از جمله حرکت به سمت فدرالیسم، رابطه با ترکیه و قابلیت جذب سرمایه گذاری های بین المللی را که به شدت به آن نیازمند است تهدید می کند.

اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه در عین حال حزب دموکرات کردستان عراق را نیز در به وجود آوردن شرایط شرایط کنونی به ویژه صدور حکم غیر قانونی بودن استخراج و صدور نفت خام مقصر دانسته است زیرا این حزب به جای استفاده از ظرفیت اتحاد با اتحادیه میهنی کردستان برای کسب حمایت بیشتر از اقلیم کردستان در بغداد، مسیر عناد را با این حزب برگزید و بر سر کسب پست ریاست جمهوری عراق با آن رقابت کرد. اقلیم کردستان عراق باید منتظر پیامد های بیشتری باشد از جمله ممکن است حکم دادگاه در مورد لغو کنترل این منطقه بر مرزهایش و نمایندگی های آن در خارج نیز صادر شود.

این موسسه در عین حال صدور حکم غیرقانونی بودن استخراج و صادرات نفت توسط اقلیم کردستان عراق را فرصتی واقعی برای حل مناقشه طولانی بغداد و اربیل بر سر منابع طبیعی دانسته است.

این موسسه توصیه کرده است اقلیم کردستان عراق از این به بعد باید به فکر راه حل جدی برای این مسئله باشد و با دولت مرکزی عراق برای حل نهایی مناقشه بر سر منابع طبیعی مذاکراتی جدید و جدی را آغاز کند. اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه با این که چنین مذاکراتی را طولانی مدت و خسته کننده توصیف کرده است اما آن را ابزاری مهم برای حل و فصل موضوع می‌داند.

کد خبر 27872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha