CHP آرای رأی دهندگان کُرد را به دست می آورد/HDP یک حزب سیاسی قابل احترام است

سرویس ترکیه - کمال قلیچدار اوغلو گفت کهCHP هم با HDP مذاکره می کند و هم در تلاش برای به دست آوردن آرای رأی دهنگان کرد جدای از موضوع HDP است.

به گزارش کردپرس، کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) اعلام کرد که حزبش مذاکرات لازم را برای انتخابات آتی با حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) انجام می دهد و جدای از HDP رأی رأی دهندگان کرد را نیز به دست خواهد آورد. او همچنین از احتمال نامزدی خود در انتخابات آتی در صورت توافق بین 6 حزب اپوزیسیون ترکیه خبر داد.

قلیچدار اوغلو در گفتگو با با خبرگزاری رویترز گفت : ««اجازه دهید بر این موضوع تأکید کنم که ما تنها حزبی در ترکیه هستیم که با همه احزاب سیاسی مذاکره می کنیم. ما روابط خود را با همه احزاب سیاسی حفظ می کنیم. احزاب سیاسی عناصر ضروری دموکراسی هستند و HDP یک حزب سیاسی قابل احترام است. بنابراین ما با آنها نیز در رابطه هستیم.»

او با بیان این که در صورت لزوم با HDP مذاکرات جدی تری خواهند داشت و جدای از HDP آنها رأی رأی دهندگان کرد را نیز به دست خواهند آورد، گفت: «روابط ما با رأی دهندگان کرد بسیار خوب است و هیچ مشکلی با آنها نداریم. ما روابط خود را با HDP و رای دهندگان کرد در چارچوب استانداردهای دموکراتیک حفظ می کنیم... من قرار است در آینده ای نزدیک به دیاربکر بروم. ما انتظارات، خواسته ها و نیازهای رأی دهندگان کرد را در یک فضای دموکراتیک مورد بحث قرار خواهیم داد و اقدامات لازم در چارچوب حقوق بشر انجام خواهد گرفت.»

قلیچدار اوغلو درباره تداوم بازداشت عثمان کاوالا بازرگان و فعال حقوق بشر و صلاح الدین دمیرتاش رئیس پیشین HDP گفت: «هم عثمان کاوالا و هم صلاح الدین دمیرتاش بی دلیل در زندان به سر می برند. تداوم بازداشت آنها غیرقانونی است. کسی را نباید به خاطر افکارش مجازات کرد یا به زندان انداخت. ترکیه نمی تواند از تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا تمرد کند.»

رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه گفت: «هنوز هیچ بحثی در مورد اینکه چه کسی در بین رهبران اپوزیسیون نامزد انتخابات آتی خواهد بود، صورت نگرفته است و هدف رهبران اپوزیسیون در حال حاضر بحث پیرامون گذار به سیستم پارلمانی تقویت شده به جای سیستم ریاست جمهوری است.»

او افزود: «انتظار ما از نامزد آتی ریاست جمهوری این است که سابقه مدیریت دولتی داشته باشد و ساختار حکومت را به درستی بشناسد. او باید بی طرف باشد. ما خواهان این هستیم که اختیارات رئیس جمهور بسیار محدود شود و اختیارات اصلی در دست دستگاه اجرایی یعنی نخست وزیر باشد. بحث را بر سر این که چه کسی رئیس جمهور آینده باشد بعدها انجام خواهیم داد.»

قلیچدار اوغلو درباره احتمال نامزدی خود در انتخابات آتی گفت: «اگر هر 5 رهبر اپوزیسیون بخواهند من به عنوان نامزد آتی ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کنم البته این موضوع را خواهم پذیرفت و باعث افتخار من است.»

کد خبر 27860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha