رئیس ائتلاف دولت قانون: انتخابات پارلمانی کردستان در ماه اکتبر برگزار می‌شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون گفت: «انتخابات ششمین دوره پارلمان اقلیم کردستان در ماه اکتبر سال جاری برگزار می شود».

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان24، نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون، در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران در مورد حقوق ماهانه کارمندان اقلیم کردستان، اختلافات اربیل و بغداد و مشارکت حزب دمکرات کردستان در انتخابات پارلمانی پاسخ داد.

مالکی در خصوص برگزاری ششمین دوره انتخابات پارلمانی کردستان گفت: «ریاست اقلیم کردستان ممکن است انتخابات پارلمانی را به 10 اکتبر سال جاری موکول کند. این یک موضوع فنی است و به تصمیم ریاست اقلیم کردستان بستگی دارد و کمیسیون هم کار خود را انجام می دهد».

مالکی در ادامه سخنان خود افزود که در بغداد کمیتەای را جهت رایزنی برای موضوع برگزاری ششمین دورە انتخابات پارلمانی با مقامات اقلیم کردستان تشکیل دادەاند.

دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان در 18 مارس 2024 بیانیەای درباره وضعیت کنونی عراق، روابط اربیل و بغداد، انتخابات پارلمانی کردستان و تصمیمات دادگاه فدرال صادر و اعلام کرد: «به نفع مردم و میهن خود میدانیم که زیر بار پذیرش یک تصمیم غیرقانونی و تحمیلی خارج از اراده مردم اقلیم کردستان و نهادهای قانونی آن نرویم و در انتخاباتی غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی که زیر سایۀ یک نظام تحمیلی برگزار می‌شود، شرکت نخواهیم کرد».

حزب دمکرات کردستان این موضع را پس از صدور حکم دادگاه فدرال عراق اتخاذ کرد. دادگاه فدرال پس از 11 بار تعویق جلسات رسیدگی به قانون انتخابات پارلمانی، در 21 فوریه 2024، درخصوص انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان حکمی مبنی بر تقسیم اقلیم کردستان به چهار حوزه انتخاباتی و انحلال 11 کرسی اقلیت های پارلمان کردستان صادر کرد که بر اساس این حکم تعداد کرسی های پارلمان کردستان از 111 کرسی به 100 کرسی کاهش خواهد یافت.

کد خبر 2769893

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha