عضو سابق دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان: برگزاری انتخابات با توافق احزاب بهتر از بروز مشکلات دیگر است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- رئیس دومین دوره پارلمان کردستان طی یک مصاحبه با رسانه آمریکا، برخی از احکام دادگاه فدرال را غیرقانونی توصیف کرد و دلیل وضعیت کنونی اقلیم کردستان را اختلافات بین حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی دانست.

به گزارش کردپرس به نقل از هاولاتی، عدنان مفتی، عضو سابق دفتر سیاسی اتحادیه میهنی و رئیس سابق پارلمان کردستان در گفتگو با صدای آمریکا به آخرین تحولات سیاسی اقلیم کردستان، اختلافات و درگیری میان احزاب سیاسی و تصمیمات دادگاه فدرال در خصوص اقلیم کردستان پرداخت.

وی درخصوص احکام اخیر دادگاه فدرال می‌گوید: «برخی از تصمیمات دادگاه فدرال از حد خود فراتر رفته است زیرا برخی از این تصمیمات در حوزه اختیارات دولت فدرال و تصمیم گیری درمورد برخی از آنها بر عهده پارلمان است، اما دادگاه فدرال تصمیم گیری در خصوص این امورات را در اختیار گرفته که این مغایر با قانون اساسی عراق است، درست است که احکام دادگاه فدرال قطعی است، اما قانون اساسی بر تمامی قوانین ارجحیت دارد».

رئیس سابق پارلمان ضمن اظهار اینکه برخی احکام دادگاه غیرقانونی است، گفت: «علت وضعیت کنونی اقلیم کردستان اختلافات و درگیری های داخلی احزاب اقلیم کردستان است». وی سیاست اقلیم کردستان را یک سیاست "دو اداره‌ای" خواند و اظهار داشت فرهنگ برادر کشی بر احزاب اقلیم کردستان غالب شده است.

عدنان مفتی می‌گوید: «اگر اتحادی شکل گرفته بود، به چنین وضعیتی دچار نمی‌شدیم. در یک سیاست دو اداره‌ای هیچگاه اتحادی شکل نگرفته است و ناعدالتی، فساد و بحران های موجود نتیجه همین عدم اتحاد است، علت تمامی مشکلات این بود که نتواستیم بر منازعات داخلی غلبه کنیم و جنگ داخلی منجر شد هرکس فرهنگ خود را داشته باشد و با موضع جداگانه وارد بغداد شود و این اقلیم کردستان را متوجه آسیب بزرگی کرد».  

وی درخصوص انتخابات پارلمانی بیان کرد: «امیدوارم انتخابات در زمان مقرر برگزار شود و حزب دمکرات نیز در این فرایند مشارکت کند، اگر حزب دمکرات شرکت نکند و انتخابات را تحریم کند، آسیب بیشتری به ساختار اقلیم کردستان وارد و انتخابات با نواقص زیادی برگزار خواهد شد، من نمی دانم چگونه می‌خواهند در عمل بدون حزب دمکرات انتخابات را برگزار کنند، برگزاری انتخابات با توافق احزاب از اینکه وارد مرحله دیگری از مشکلات شویم و ندانیم چه سرنوشتی در انتظارمان خواهد بود بسیار بهتر است».

شایان ذکر است که در اواخر ماه آینده یک سال از صدور حکم دادگاه فدرال در تاریخ 2023/5/30 مبنی بر غیرقانونی بودن تمدید دوره پارلمان اقلیم کردستان خواهد گذشت، اگرچه مقرر شده در تاریخ 2024/6/10 انتخابات برگزار خواهد شد، اما با تحریم انتخابات از سوی حزب دمکرات کردستان، احتمال تعویق چندباره انتخابات پارلمانی وجود دارد.

کد خبر 2769185

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha