مناقشه شرکت های نفتی خارجی و بغداد بر سر ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

سرویس جهان- شرکت های نفتی خارجی و دولت مرکزی عراق یکدیگر را به ایجاد مانع بر سر ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان متهم می کنند.

به گزارش کردپرس، صادرات نفت اقیم کردستان عراق از یک سال پیش قطع شده است که به گفته نماینده شرکت های نفتی خارجی حدود 11 میلیارد دلار به اقتصاد اقلیم کردستان زیان رسانده است. در این یک سال مذذاکرات زیادی میان اقلیم کردستان عراق، شرکت های نفتی خارجی و دولت مرکزی برای توافق بر سر صادارت نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه انجام شده است. با این حال توفیق زیادی حاصل نشده است.

روز گذشته انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان به عنوان نماینده شرکت های نفتی خارجی، در بیانیه ای اهمال بغداد را یکی از عوامل اصلی عدم ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان دانست. وزارت نفت عراق نیز امروز در بیانیه ای خودداری شرکت های نفتی خارجی از تحویل نفت اقلیم کردستان به دولت مرکزی عراق را عامل ادامه توقف صادرات نفت اقلیم کردستان عنوان کرده است. با این حال انجمن صنعت نفت کردستان نیز ادعا کرده است هیچ پیشنهادی از سوی اربیل یا بغداد برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان دریافت نکرده است.

وزارت نفت عراق همچنین گفته است نه اقلیم کردستان و نه شرکت های نفتی خارجی توافقنامه های قبلی را که بدون رضایت بغداد میان آنها امضا شده، برای تطبیق و یا اصلاح به دولت مرکزی عراق ارائه نکرده اند.

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، عراق در حال حاضر به ازای استخراج هر بشکه نفت حدود 7 دلار به شرکت های طرف قرارداد خود پرداخت می کند اما شرکت های نفتی خارجی که نفت اقلیم کردستان را استخراج می کنند، خواهان دریافت سه برابر این مبلغ از بغداد هستند که این مسئله به یک مانع جدی تبدیل شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، موانع دیگری مانند پرداخت نشدن طلب یک میلیارد دلاری گذشته شرکت های نفتی ازسوی دولت اقلیم کردستان و نیز فروش نفت خام اقلیم کردستان به خریداران داخلی که با اعتراض بغداد مواجه شده، توافق میان طرفین را دشوار کرده است.

کد خبر 2768572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha