اشتیاق ترکیه برای واردات گاز از اقلیم کردستان عراق و موانع پيش رو

سرویس جهان- یکی از مدیران سابق شرکت نفت و گاز وابسته به دولت ترکیه با اشاره به اینکه آنکارا احداث خط لوله گاز تا مرز اقلیم کردستان عراق را تکمیل کرده است،  می‌گويد کشورش اشتیاق دارد هر چه زودتر از این منطقه گاز وارد کند. 

به گزارش کردپرس، حکم دادگاه عالی عراق مبنی بر غیرقانونی بودن استخراج و فروش گاز و نفت از سوی اقلیم کردستان عراق، توافقات این منطقه با کشورهای خارجی به ویژه ترکیه را زیر سوال برده است. تنها چند روز قبل از اعلام این حکم گزارش‌های زیادی درباره طرح صدور گاز طبیعی از اقلیم کردستان عراق به ترکیه منتشر شده بود.

اقلیم کردستان عراق در حال حاضر از طریق ترکیه نفت خام خود را به بازارهای جهانی عرضه کرده است. بر اساس برخی گزارشها احتمال صدور گاز از اقلیم کردستان به ترکیه تا قبل از سال ۲۰۲۵ امکان پذیر است.

گوخان یاردیم، مدیر عامل سابق شرکت نفت و گاز دولتی بوتاش ترکیه می گوید گاز طبیعی موجود در اقلیم کردستان عراق فرصت بزرگی برای تامین نیاز افزاینده کشورش به انرژی فراهم کرده است. او به نشریه میدل ایست آی گفته است ترکیه برای وارد کردن گاز طبیعی از اقلیم کردستان عراق عجله زیادی دارد.

بر اساس گزارش میدل ایست آی، شرکت بوتاش هم اکنون خط لوله انتقال گاز را تا نزدیک مرزهای عراق تکمیل کرده است و زیرساخت های لازم برای آن در داخل ترکیه آماده شده است. او با اشاره به اینکه در داخل خاک عراق ناهمواری زیادی وجود ندارد گفته است، احداث خط لوله انتقال گاز در داخل خاک عراق زمان زیادی نمی برد. اما یک کارشناس دیگر ترک تاکید کرده است میزان گاز تولید شده کنونی در اقلیم کردستان از دو میدان کورمور و چمچمال، که در حال حاضر روزانه به ۴۴۰ میلیون فوت مکعب می رسد، برای تامین نیازهای ترکیه کافی نیست بلکه باید گاز مناطق و میدان های دیگری مانند میران و بناباوه استحصال شود.

بر اساس گزارش میدل ایست آی، دو شرکت ترکی به نام های جنل انرژی و جنگیز علاقه مندی خود را برای سرمایه‌گذاری در این دو میدان‌ گازی در اقلیم کردستان نشان داده و حتی یکی از آنها بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. یکی از مقامات ترکیه به این نشریه گفته است شرکت جنگیزانرژی، درخواستی برای گرفتن امتیاز واردات گاز طبیعی از اقلیم کردستان به ترکیه ارائه کرده است اما هنوز جواب قطعی نگرفته است.

بر اساس گزارش این نشریه، با وجود اشتیاق ترکیه برای واردات گاز از اقلیم کردستان عراق، مشکلات زیادی بر سر تحقق این امر وجود دارد. شرکت جنل انرژی که در میدانهای گازی میران و بناب باوه ۱.۴میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است نتوانسته رضایت دولت اقلیم کردستان را درباره عملکرد خود کسب کند. بنابر این، اربیل به قرارداد خود با این شرکت خاتمه داده است. این مسئله باعث شد جنل انرژی پرونده‌ای علیه اقلیم کردستان باز کند. از سوی دیگر دولت اقلیم کردستان عراق گفته است برای شیرین سازی گاز طبیعی این دو میدان به حدود ۴ یا ۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. مهمتر از همه اینها حکم اخیر دادگاه عالیه عراق مبنی بر غیرقانونی بودن اقدام اقلیم کردستان برای استخراج و صدور نفت و گاز مانع بزرگی بر سر خواسته ترکیه ایجاد می کند.

کد خبر 27640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha