احتمال بروز تنش میان داناگاز امارات و دولت اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس گزارش دو نشریه ترید اربیا و اویل اند گاز، عدم پرداخت بدهی از سوی اربیل به شرکت داناگاز و احتمال همکاری این شرکت با دولت مرکزی و دور زدن دولت اقلیم کردستان، می تواند به تنشی جدید در حوزه انرژی در اقلیم کردستان عراق تبدیل شود.

به گزارش کردپرس، شرکت داناگاز امارات که یکی از سهامداران اصلی میدان گازی کورمور در اقلیم کردستان است و قول داده به همراه کنسرسیوم پرل پترولیوم تا کمتر از یک سال دیگر تولید روزانه گاز در اقلیم کردستان را به 750 میلیون فوت مکعب افزایش دهد، امروز در بیانیه ای از عدم تحقق برنامه هایش در این منطقه به دلیل عدم پرداخت دستمزد آن توسط دولت اقلیم کردستان خبر داد.

همزمان خبرهایی در مورد احداث خط لوله گازی از میدان گازی مذکور تا شهر کرکوک منتشر شده است که به نوشته نشریه اویل اند گاز، این خبر دولت اقلیم کردستان را خشمگین کرده است. این نشریه ادعا کرده است که وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان تذکر جدی به دانا گاز و دیگر شرکت های گازی در این منطقه داده و آنها را از معامله مستقیم با دولت مرکزی عراق بر حذر داشته است. وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان گفته است بر اساس توافقات میان این وزارت خانه و شرکت های گازی، آنها حق ندارند با دولت مرکزی به صورت یکجانبه توافق کنند.

همزمان نشریه اقتصادی ترید اریبیا از احتمال بوجود آمدن تنش میان دولت اقلیم کردستان و شرکت اماراتی دانا گاز خبر داده است زیرا به نوشته این نشریه سعودی، دولت اقلیم کردستان که بر اثر تشدید تنشها با دولت مرکزی عراق، از درآمد صادرات نفت خام بی نصیب مانده، نتوانسته است به تعهدات مالی خود نسبت به داناگاز عمل نماید و این مسئله می تواند به ایجاد تنش میان آن دو منجر شود.

دانا گاز نیز در بیانیه امروز خود گفته است به دلیل عدم امکان صادرات میعانات گازی و ال پی جی، درآمد آن در اقلیم کردستان، نسبت به نه ماه سال گذشته کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

این شرکت با ذکر عدم عمل دولت اقلیم کردستان به تعهدات مالی خود در برابر دانا گاز، از احتمال تعویق زمان افزایش تولید گاز طبیعی و تحقق برنامه تولید  750 میلیون فوت مکعب در سال 2023 خبر داده است.

کد خبر 2762988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha