مسئولان کردستانی حقوق خود را از بغداد دریافت می‌کنند/ آیا کارمندان اقلیم کردستان می‌توانند به طور مستقیم از بغداد حقوق خود را دریافت کنند؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ اکثریت مسئولان کرد از طریق شماره حساب بانکی، حقوق خود را از بغداد دریافت می‌کند، از جمله ۴۴ وزیر چهار رئیس جمهور و ۴۳۰ نماینده و ۴ معاون مجلس عراق و دهها مدیرکل و سپهسالار و فرمانده و تعداد زیادی هم حقوق بازنشستگی و مستمری خودرا نیز از بغداد دریافت می‌کنند بنابریان اکثر کارمندان اقلیم کردستان می‌خواهند مانند مسئولان کرد حقوق خود را از بغداد دریافت کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از دراو میدیا، مدتی است که تشکیل کمپینها و جمع‌آوری امضاء کارمندان و تلاش نمایندگان برای پرداخت مستقیم حقوق کارمندان اقلیم کردستان از سوی بغداد در حال انجام است، فراکسیونهای اتحادیه میهنی کردستان و جنبش نسل نو، حزب اتحاد اسلامی و جماعت عدالت کردستان نیز به این منظور امضاء جمع‌آوری کرده‌اند. براساس تحقیقات و بررسی‌هایی که رسانه خبری دراو انجام داده است در تاریخ ۲۰۲۳/۱۰/۵ محمدشیاع سودانی نخست وزیر عراق به رئیس جنبش نسل نو وعده داده است که در اصلاحیه قانون بودجه این موضوع را دراین  قانون بگنجاند تعدادی از کارمندان دست به اعتصاب زده‌اند و از انجام فعالیتهای شغلی خودداری می‌کنند و می‌گویند چرا تعدادی زیادی از مسئولین کردستانی حقوق خود را از بغداد دریافت می‌کنند ولی انجام این عمل برای ما غیر قانونی است!؟ کارمندان بعضی از ارگانها و نهادهای دولتی ازجمله اداره مهاجرت و اقامت، اداره گذرنامه، کمیسیون، عشایر، زندانی‌ها پادگان نظامی قلاچولان و زاخو، نیروهای مرزبانی و ... خقوق خود را از بغداد دریافت می‌کنند.

مسرور بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان اعلام کرد آنهایی که خواستار پرداخت مستقیم حقوق خود از بغداد شده‌اند حقوق قانونی اقلیم کردستان را نقض کرده‌اند و این امر تضعیف ساختار اقلیم کردستان را به دنبال دارد حتی اگر حقوق از موضوعات دیگر تفکیک گردد باز هم باید از سوی دولت اقلیم کردستان پرداخت شود.

پس از سال ۲۰۰۳ و سقوط رژیم بعث تا کنون تعدادی زیادی از کُردها پستهای عالیرتبه‌ای در عراق برخوردار بوده‌اند و حقوق خود را نیز از بغداد دریافت کرده‌اند و در حال حاضر هم حقوق بازنشستگی خود را از بغداد دریافت می‌کنند در این گزارش به جزییات و انواع پستهای افراد کردستانی در بغداد اشاره می‌شود.

  • کُردها در ۲۰ سال گذشته با ۴۴ وزیر در ۸ کابینه دولت عراق مشارکت داشته است.
  • مدت ۱۸ سال است که پست ریاست جمهوری عراق را کُردها بر عهده دارند.
  • ۴ معاون نخست وزیر عراق از کُردها بوده‌اند.
  • یک بار پست نخست وزیری عراق در اختیار کُردها بوده است.
  • پس از سال ۲۰۰۳ کُردها ۴۳۰ عضو در شورای نمایندگان عراق  داشته‌اند.
  • علاوه بر پستهای بالا بیشتر از ۱۰۰ پست معاونت وزیر و سفرا و مدیران کل و اعضای هیئت مدیره به کُردها واگذار شده است و همچنین بیشتر از ۳۰ پست سپهسالاری و فرماندهی نیروهای هوایی و فرماندهی دستگاههای اطلاعاتی عراق به سهم کُردها اختصاص داده شد.

۱-کُردها در شورای حکومتی عراق

پس از سقوط رژیم بعث در ۹ آوریل سال ۲۰۰۳ مقامات کُرد به بغداد رفتند در نتیجه آن شورای حکومتی تشکیل شد که فعالیت این شورا از تاریخ ۱۲ ژوئیه سال ۲۰۰۳ تا ۱ ژوئن ۲۰۰۴ ادامه داشت واز ۲۴ عضو تشکیل شده بود که ۵ عضو آن کُرد بودند از جمله مسعور بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان، جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان صلاح الدین بهاالدین دبیرکل اتحاد اسلامی، دکتر محمود عثمان عضو مستقل و دارا نورالدین عضر مستقل

ریاست این شورا به صورت دوره‌ای هر ماه یکی از اعضا  ۱۲ نفری که تعیین شده بودند به عنوان رئیس شورا فعالیت می‌کرد که در میان آنها مسعود بارزانی و جلال طالبانی نیز وجود داشتند.

در همین دوران تعداد ۵ وزیرکُرد در وزارتخانه‌های شورای حکومتی فعالیت می‌کردند از جله هوشیار زیباری وزیر امور خارجه، نسرین برواری وزیر شهرسازی، دکتر لطیف رشید وزیر منابع آبی، محمد توفیق رحیم وزیر صنعت و معدن، عبدالرحمن صدیق کریم وزیر محیط زیست

در دوران فعالیت شورای حکومتی برای نوشتن قانون و برنامه‌ریزی سیستم نوین عراق تصمیم گیری شد به گفته یکی از مسئولان ارشد کُرد زمانی که در خصوص مطالبات کُردها گفتگو به عمل آمد کُردها آگاه نبودند که مطالبات خود را  از کجا و چگونه مطرح کنند هیچ نوشته و متنی را در اختیار نداشتند نهایتا مجبور شدند که به توافقنامه ۱۱ مارس ۱۹۷۰ رجوع کنند حتی مفادی که در قوانین موقت و دائمی عراق گنجانده شد همان مفادی بودند که در این توافقنامه قید شده بود برای مثال:

  • کُردها زبان کُردی را تبدیل به زبان رسمی در کنار زبان عربی کردند این مورد در توافقنامه ۱۱ مارس ۱۹۷۰ آمده است که زبان کردی در کنار زبان عربی به رسمیت شناخته خواهد شد که این ماده در قانون سال ۲۰۰۵ عراق نیز آمده است.
  • در ماده ۲ توافق ۱۱ مارس ۱۹۷۰ نوشته شده است که کُردها در همه ارگانهای حکومتی سهیم هستند حتی در ارتش
  • در ماده ۶ این توافقنامه آمده است بودجه‌ لازم برای عمران مناطق کردستان اختصاص داده خواهد شد بدین ترتیب بودجه اقلیم کردستان ۱۷% تعیین گردید.
  • در ماده شماره ۸ همین توافقنامه آمده است کُردها و عرب‌ها به مناطق مسکونی خود بازخواهند گشت به صورتی که در ماده ۵۸ قانون موقت و در ماده ۱۴۰ قانون دائمی عراق آمده است بعد از عادی سازی این اقدام در مورد این موضوع  تصمیم گرفته خواهد شد.

این بدان معناست که آنچه در قوانین موقت و دائمی عراق آمده است با اندکی تغییرات در توافقنامه ۱۱ مارس ۱۹۷۰ حاصل شده است

کد خبر 2761820

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha