رئیس اسبق پارلمان کردستان: هیچ منع قانونی برای پرداخت مستقیم حقوق کارمندان اقلیم کردستان از بغداد وجود ندارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ دکتر یوسف محمد اعلام کرد هیچگونه منع قانونی برای پرداخت مستقیم حقوق کارمندان اقلیم کردستان از بغداد وجود ندارد و خواسته کارمندان کاملا قانونی است چون اکنون دیگر وظیفه دولت فدرال است که حقوق کارمندان اقلیم کردستان را تامین کند.

به گزارش کردپرس به نقل از آوینه، دکتر یوسف محمد رئیس سابق پارلمان کردستان و نماینده سابق مجلس عراق در صفحه فیسبوک خود نوشت ارسال مستقیم حقوق کارمندان اقلیم کردستان از سوی بغداد یک امر کاملا قانونی است و و هیچ منع قانونی ندارد.
اخیرا شماری از معلمان و کارمندان اقلیم کردستان با همراهی دکتر «غالب محمد» و «یسرا رجی» نمایندگان سابق مجلس عراق با چند تن از نمایندگان کمیسیون اقتصادی دیدار کردند و با ارائه درخواستی از دولت بغداد خواستند که حقوق کارمندان اقلیم کردستان را به طور مستقیم پرداخت کنند. سپس فراکسیونهای اتحادیه میهنی کردستان، جنبش نسل نو، اتحاد اسلامی و جماعت عدالت کردستان در مجلس عراق به غیر از فراکسیون حزب دمکرات کردستان نیز با جمع آوری امضاء خواستار پرداخت مستقیم حقوق کارمندان از سوی بغداد شدند آن را امضاء کردند. این جمع آوری امضاء از سوی فراکسیونها و نمایندگان در حالی انجام گرفته است که تعدادی از کارمندان نیز از جمع آوری امضاء برای پرداخت مستقیم حقوق از سوی بغداد خبر دادند.

در این باره دکتر یوسف محمد بیان داشت تدوین سیاست‌های دارایی که شامل موضوع حقوق نیز می‌شود برطبق ماده ۱۱۰ / سوم قانون در حوزه اختیارات اتحادیه‌هاست از این رو انجام این امرمنع قانونی ندارد همچنین اقلیم کردستان هیچ قانون مخصوصی برای حقوق کارمندان و بازنشستگان اقلیم ندارد بلکه از قوانین عراق و حتی قوانین دوران بعث پیروی می‌کند مانند اصلاحیه قانون خدمات شهری شماره ۲۴ سال ۱۹۶۰ و قانون اصلاح شده حقوق کارمندان دولت و بخش عمومی شماره ۲۲ سال ۲۰۰۸ و قوانین بازنشستگی.

وی در این باره تاکید کرد به دلیل اینکه قوانین حقوق شبیه هم هستند این امر راحتر انجام می‌گیرد نقض قانون فدرالی توسط صاحبان قدرت در اقلیم کردستان در خصوص عدم پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان و توقف غیرقانونی افزایش رتبه بندی کارمندان به  مطالبه این موضوع که حقوق کارمندان به طور مستقیم پرداخت شود قدرت می‌بخشد.

دکتر یوسف محمد اظهار داشت شاید اکنون پرداخت مستقیم حقوق کارمندان اقلیم از بغداد امرآسانتری باشد چون در گذشته نیز تعدادی از دوستانمان در ائتلاف هیوا به خصوص دکتر ریبوار کریم محمود و دوستان دیگرمان در کمیسون اقتصادی در سالهای ۲۰ ۲۰ و ۲۰۲۱ چنین پیشنهادی را مطرح کردند بخشی از گروههای سیاسی به ویژه دولت فدرال این موضوع را رد کردند و می‌گفتند که دولت اقلیم کردستان خود نفت می‌فروشد بنابراین باید از درآمد حاصل از فروش نفت حقوق کارمندان را تامین کند اکنون که فروش نفت اقلیم کردستان به طور رسمی متوقف شده است وظیفه دولت فدرال است که حقوق کارمندان دولت اقلیم کردستان  را پرداخت کند تنها نیاز به یک راهکار اداری و بانکی  دارد دیگر زمان آن فرا رسیده که موضوع حقوق از جنجالهای سیاسی موجود تفکیک شود.

دولت عراق اکنون مشغول پرداخت حقوق ماه اکتبر در بین کارمندان و بازنشستگان خود است دولت اقلیم کردستان هم هنوز حقوق ماه ژوئیه را کامل پرداخت نکرده است.

دولت عراق وعده داده است که در ماههای ۹ و ۱۰ و ۱۱ ماهیانه ۷۰۰ میلیارد دینار بابت پرداخت حقوق کارمندان در سه مرحله پرداخت کند و دولت اقلیم کردستان هم حقوق ماههای ۷ و ۸ و ۹ را با آن پرداخت کند.

دیروز مسعود حیدر معاون وزارت دارایی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد براساس قانون دولت فدرال این اجازه را ندارد که به طور مستقیم حقوق کارمندان یا هرهزینه دیگری مربوط به دولت اقلیم کردستان را پرداخت کند. هرگونه مبادله‌ای میان اقلیم کردستان و بغداد باید از طریق دستگاههای رسمی دو طرف انجام گیرد.

کد خبر 2761627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha