سخنگوی حزب دمکرات کردستان: ما اهل خشونت نیستیم/ کیمته ای تحقیقی درخصوص مسایل کرکوک تشکیل شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- سخنگوی حزب دمکرات کردستان گفته است که عراق به گونه ای اداره می شود که نه شیعیان، نه سنی ها و نه کردها از آن راضی نیستند. وی گفت: هنوز تاریخی برای دیدار حزب دمکرات و اتحادیۀ میهنی کردستان تعیین نشده است. او همچنین گفت: «در عراق افرادی هستند که خود را بالاتر از قانون و توافقات می دانند.

 بە گزارش کردپرس بە نقل از روداو، محمود محمد، سخنگوی حزب دمکرات کردستان به سوال خبرنگار رووداو در مورد وضعیت عراق، روابط اربیل و بغداد و حل مسائل پاسخ داد و گفت: عراق بە گونەای ادارە می شود کە نە شیعیان نە سنی ها و نە کردها هیچ یک از ادارۀ آن راضی نیستند. کسانی پیدا شدەاند کە خود  را فراتر از قانون و دولت و توافقات می­پندارند و در رأس تصمیم گیریها قرار گرفتەاند و بر سر راه امور دولت و مسایلی کە بر روی آنها توافق انجام شدە است مانع ایجاد می­کنند. همین موضوع سبب شدە تا مشکلات بە قوت خود باقی بماند و بە جای آن کە مردم عراق شاهد پیشرفت باشند، می­بینیم کە آمار بیکاری در عراق افزایش می­یابد. این یکی از کارهایی است کە در مقابل اقلیم کردستان نیز انجام می­دهند. مشکلات درست می­کنند و مشکلی را با مشکل بعدی بە پیش می­برند و اجازە نمی­دهند توافقاتی کە وجود دارند اجرا شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکلات باید از عقل و منطق استفاده کرد، این کشور همیشه نمی تواند در مشکلات داخلی باشد و دائماً مشکلات بیرونی نیز برای آن ایجاد می کنند.

 محمود محمد: فاجعه کرکوک با تسامح و چشم پوشی برخی از نیروهای امنیتی در این شهر رخ داد

 محمود محمد گفت: بازگشت ما به مقرهایمان در کرکوک یکی از توافقاتی بود که با ائتلاف اداره دولت انجام دادیم و این حق قانونی حزب دمکرات کردستان و همه احزاب سیاسی و ذکر شده در قانون اساسی است که احزاب می­توانند در همه شهرهای عراق فعالیت سیاسی داشته باشند. پس از اخذ تصمیم بازگشت حزب دمکرات به مقرهای خود در کرکوک از سوی نخست وزیر عراق و به اجرا درآمدن آن، برخی جریانات که هنوز تابع تفکر سنتی و کهن هستند سبب ایجاد تنش و مشل­آفرینی شدند و با متأسفانه با تحریک چند نمایندۀ مجلس عراق و تسامح و چشم پوشی برخی از نیروهای امنیتی ادارۀ کرکوک، این فاجعه در کرکوک رخ داد.  

نمی‌دانم چند روزی بود که آنجا چادرها برپا شده و راه بسته شده بود. به آن مردمان چیزی تیره‌تر از گل نمی‌گفتند. اما زمانی که گروهی از جوانان کرد به خیابان آمدند و به آنان گفتند که بستن جاده، برایمان مشکل ایجاد کرده، چندین هم وطن را شهید و زخمی کردند و خسارتهای مادی بسیاری نیز بر مردم وارد کردند. همین نکته بیانگر آن است که تفکر نژادپرستانه هنوز در برخی از دستگاههای اداری کرکوک باقی مانده و لازم است که این موضوع حل شود و بر اساس قانون اساسی با مسایل برخورد شود. حزب دمکرات کردستان نیز حق قانونی خود می­­داند که در هر شهر عراق که بخواهد فعالیت سیاسی انجام دهد.

وی افزود: باید گفت‌وگو و اقدام برای حل و فصل اوضاع و عدم افزایش مشکلات وجود داشته باشد، امروز پس از جلسه دفتر سیاسی بیانیه‌ای داریم که به مردم کرکوک هشدار می‌دهد که اجازه ندهید افراد آشوبگر ثبات را در کرکوک از بین ببرند. ما طرفدار همزیستی و ثبات در کرکوک، هستیم. کرکوک شهری است با هویت کردی؛ شهری است که کرد، عرب، ترکمن و احزاب دیگر را در بر می گیرد.

ما به عنوان حزب دمکرات کردستان از خشونت در کرکوک فاصله داریم. ما از سازمان‌های امنیتی می‌خواهیم کمیته تحقیقی را از پایتخت عراق تشکیل دهند تا مشخص شود چه کسی هرج و مرج را تحریک می‌کند و چه کسی به مردم آسیب می‌زند. تا بر اساس قانون با آنان برخورد شود. "

کد خبر 2760581

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha