کردها در هیچ بخشی از کرکوک در قدرت نماندەاند

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ استاندار اسبق شهر کرکوک به صدای آمریکا اعلام کرد قدرتی برای احزاب کرد در کرکوک باقی نمانده است و هیچ نهاد دولتی در این استان در اختیار ندارند از این رو انتخابات آتی از حساسیت ویژه‌ای برای احزاب کرد برخوردار است.

به گزارش کردپرس به نقل از زمن، عبدالرحمن مصطفی در ماه آوریل سال ۲۰۰۳ به عنوان استاندار کرکوک انتخاب شد و تا ماه آوریل سال ۲۰۱۱ در این پست باقی ماند پس از وی دکتر نجم‌الدین کریم به این مقام دست یافت.

عبدرالحمن مصطفی گفت: «تعداد کرسی‌های شورای استان کرکوک از ۴۱ کرسی به ۱۶ کرسی کاهش پیدا کرده است به همین دلیل رقابت میان احزاب شرکت کننده در این انتخابات قویتر خواهد بود اما احزاب کرد در این انتخابات متحد نیستند.»

حزب دمکرات کردستان با چند حزب دیگر، حزب اتحادیه میهنی با حزب کمونیست کردستان، جنبش نسل نو با احزاب اسلامی هر کدام با یک لیست جداگانه در این انتخابات شرکت می‌کنند.

استاندار سابق کرکوک در این باره اعلام کرد این پراکندکی احزاب کرد آسیب زیادی به کردها وارد می‌کند از بین رفتن آرا برای کردها بسیار مخرب است می‌بایست کردها همگی با یک لیست یا حداقل با دولیست در انتخابات شوراهای استانی شرکت می‌کردند.

اگر احزاب کرد آرای لازم را به دست نیاورند قادر نخواهند بود که قدرت از دست رفته را دوباره به دست آوردند. پراکندگی سیاسی به نفع هیچ جناحی نیست.»

اقلیتهای کرد، عرب و ترکمن تلاشهای جدی خود را برای به دست آوردن اکثریت آرای انتخاباتی به کار می‌برند و در همین راستا هرکدا به طور جداگانه درکمین به دست آوردن پست استانداری و ریاست شورای این استان هستند.

حدود یک میلیون و دویست هزار نفر واجدالشرایط شرکت در انتخابات شورای استانی کرکوک هستند و علاوه بر کرسی اقلیتهای احزاب شرکت کننده بر سر ۴۱ کرسی این استان با هم رقابت می‌کنند.

عبدالرحمن مصطفی اعلام کرد پیش بینی نمی‌شود که که پست استانداری کرکوک را چه جناحی به دست خواهد آورد برگزاری انتخابات سرنوشت این پست را تعیین می‌کند هر حزبی که بیشترین کرسی‌ها را به دست آورد استاندار را تعیین می ‌کند.

در انتخابات سال ۲۰۲۱ شورای مجلس عراق احزاب کُرد حدود ۱۷۶ هزار رای و احزاب عرب حدود ۱۶۶ هزار رای در کرکوک به دست آوردند اما تعداد آرای اقلیتهای ترکمن حدود ۸۵ هزار رای بود.

کد خبر 2759760

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha