بیتومین، ظرفیت بزرگ توسعه در سفر دوم ریاست جمهوری به ایلام

سرویس ایلام - در استان ایلام خاصه در شهرستان ایوان یکی از بزرگ ترین معادن بیتومین کشور و غرب آسیا قرار دارد که متاسفانه تنها به خام فروشی آن بسنده شده و می طلبد در سفر دوم ریاست جمهوری به ایلام مورد توجه جدی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، استاندار ایلام در نشستی که برای تعریف طرح ها و پروژه های قابل ارائه جهت سفر دوم ریاست جمهوری برگزار شد، عنوان کرد: «طرح‌های پیشران و تحول‌آفرین برای دور دوم سفر رییس‌جمهور به ایلام معرفی شود» که به نظر می رسد وقت توجه جدی به معادن بیتومین استان و جلوگیری از خام فروشی آن فرا رسیده است.

وجود پنج پهنه بزرگ بیتومین در شهرستان ایوان فرصتی بی نظیر است که به آرزوی دیرینه صنعتگران جهت فرآوری این ماده معدنی و ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی بی نظیر آن توجه شده و در سفر دوم رئیس جمهور که دارای ردیف های بودجه ای ویژه ای است، زمینه تبدیل به احسن این ثروت خدادادی مردم استان فراهم شود.

به نظر می رسد که طرح ایجاد صنایع تبدیلی بیتومین ایوان با کارآفرینان امتحان پس داده عرصه معادن بیتومین این شهرستان، طرحی قابل دفاع و توجیه در وزارتخانه ها و نهاد ریاست جمهوری است و علاوه بر ارزش افزوده بالایی که دارد، زمینه اشتغال صدها نفر را نیز در این صنایع فرهم خواهد کرد.

در حال حاضر معدن بیتومین سیاهگل ایوان در استان ایلام به عنوان بزرگ ترین معدن بیتومین در کشور و خاورمیانه شناخته می‌شود که طبق بررسی‌های انجام شده دارای یک میلیون تن بیتومین ذخیره است و بیتومین برداشت شده در این معادن دارای خاکستر پنج الی ۱۵ درصد است و دارای کیفیت مطلوبی است.

طبق گفته کارشناسان حوزه صنعت و معدن بیتومین یا قیر طبیعی ماده‌ای معدنی با ۱۷۰ کاربرد در صنایع شیمیایی و پالایشگاهی یکی از مهم ترین ذخایر استان ایلام است. بیتومین در ساخت مواد اولیه جوهر سازی، صنایع شیمایی، حفاری نفت، لاستیک سازی و... نیز نقش مهمی دارد.

با توجه به اهمیت استراتژیک این ماده معدنی در اشتغال و ارزآوری، شاید قابل توجیه ترین طرح برای عرضه به تیم ریاست جمهوری که جزء مصوبات سفر دوم ایشان به ایلام قرار بگیرد، همین ایجاد صنایع تبدیلی معادن بیتومین استان باشد که چشم امید بسیاری به آن دوخته شده است.

*یاسر بابایی

کد خبر 2758923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha