۱.۲ میلیارد ریال تسهیلات به صندوق‌های زنان عشایر آذربایجان‌غربی  پرداخت شد

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به نقش مهم زنان در جامعه عشایری و برای حمایت از این قشر، ۲۹ صندوق خرد زنان این قشر در استان راه اندازی شده است که طی یک سال گذشته یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند.

به گزارش کردپرس، علی ناجی افزود: برای هر صندوق حدود ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است و میزان سرمایه اولیه برای تشکیل هر صندوق نیز چهار میلیارد ریال برآورد شده است.

او گفت: این زنان در بخش‌های دامپروری، پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی، تولید بافتنی‌های مخصوص عشایری، تولید مواد لبنی و تولید صنایع دستی و قالی و قالیچه فعالیت می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۹ صندوق خرد زنان عشایر در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است و حدود ۷۰۷ نفر از جامعه زنان عضو این صندوق‌ها هستند.

ناجی بیان کرد: بهبود معیشت خانوارهای روستایی دارای جایگاه خاصی در بخش کشاورزی است و ظرفیت‌های مطلوبی در بخش کشاورزی استان برای بهبود معیشت خانواده‌های روستایی وجود دارد. همچنین توانمندسازی این بخش از طریق توسعه برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش موثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی است.

او اظهار کرد: حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت با بیش از ۲۱ هزار خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند؛ از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان و عمدتاً ييلاقات سهند کوچ مي كنند و بقیه نیز در داخل استان و به ييلاقات شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس ، اشنويه ،پيرانشهر، سردشت و شاهین دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.

ناجی اضافه کرد: ٢ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد قلمرو زيست بوم عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ كانون در آذربایجان‌غربی ویژه عشایر است.

کد خبر 25095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha