سهم خواهی داعش از منابع نفتی تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- به نوشته نیوزویک، بعد از تهدید سرمایه گذاران میدان های نفتی تحت کنترل کردهای سوریه از سوی داعش و سهم خواهی از این منابع، وزارت دفاع آمریکا قصد دارد 15 تانک آبرامز را برای محافظت از میدان های نفتی مذکور در شمال شرق سوریه مستقر کند.

به گزارش کردپرس، نشریه نیوزویک از تشدید فعالیت های هسته های مخفی داعش در نزدیکی میدان های نفتی سوریه خبر داده که بیشتر آنها در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه قرار دارد.

بر اساس گزارش نیوزویک، تهدیدهای داعش در نزدیکی میدان های نفتی تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه به حدی افزایش یافته که پنتاگون قصد دارد 15 تانک آبرامز را برای محافظت از میدان های نفتی تحت کنترل کردها در برابر حملات داعش در این مناطق مستقر کند. بر اساس گزارش این نشریه، پنتاگون درخواست خود را برای کاخ سفید ارسال کرده و در صورت جو بایدن با این دخرواست تانکها در نزدیکی میدان های نفتی مستقر می شود.

همچنین نشریه خبری-تحلیلی المانیتور در آمریکا از تشدید حملات هسته های مخفی داعش به دست اندرکاران حوزه نفت در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه خبر داده است. بر اساس گزارش این وبسایت ، در حملات یک ماه گذشته داعش به کارگران میدانهای نفتی در دیرالزور سوریه حداقل 10 تن از کارگران جان خود را از دست داده اند.

بر اساس گزارش المانیتور، اعضای داعش از سرمایه گذارانی که سرمایه خود را برای استخراج نفت خام در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به کار گرفته اند، درخوست کرده اند حداقل 20 درصد درآمد خود را به این گروه تحویل دهند.

عاهد سلبی، روزنامه نگار در شمال شرق سوریه در این باره گفته است داعش نه تنها سرمایه گذاران نفت، بلکه تاجران و ثروتمندان و کارگران را نیز تهدید کرده است بخشی از سرمایه خود را به عنوان مالیات در اختیار این گروه قرار دهند.

عبدالحی اورابی، کارشناس گروه های افراطی هشدار داد گروه داعش توانایی عملیات خود در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را افزایش داده و با توجه به آشنایی کامل داعش به این مناطق در صدد کنترل دوباره بر آن است. از نظر او داعش مکان های مهم مانند چاه های نفت، کمپها، معادن و پایگاه های نظامی را برای حملات جسته و گریخته خود در نظر گرفته است.

آمریکا به عنوان متحد اصلی کردهای سوریه، همواره یکی از دلایل استقرار نیرو در این مناطق را محافظت از چاه های نفتی در برابر حملات داعش عنوان کرده است. بازرس کل پنتاگون در گزارش ماه گذشته خود از ایجاد نیروی ویژه محافظت از چاه های نفتی از میان نیروهای کرد-عرب سوریه و تجهیز و آموزش این نیروها خبر داده بود.

اما عباس شریفا، تحلیلگر موسسه جسور یکی از دلایل ظهور و قدرتمند شدن دوباره داعش در مناطق شمال شرق سوریه را کم کاری و اهمال نیروهای دموکراتیک سوریه برای از بین بردن اعضای داعش دانسته است. او با متهم کردن نیروهای دموکراتیک سوریه به تعلل عمدی در برابر قدرتمند شدن داعش به الماینتور گفت هدف این نیروها از تعلل در برابر داعش کسب حمایت دائمی است زیرا به گفته او اگر داعشی وجود نداشته باشد حضور این نیروها در برخی نقاط توجیهی ندارد.

فاضل عبدالغنی، رئیس شبکه حقوق بشر سوریه نیز نیروهای دموکراتیک سوریه را به همدستی با داعش متهم کرد و گفت: نیروهای دموکراتیک سوریه در صورتی که به نابودی کامل داعش اقدام کنند حضور آنها در این مناطق توجیه ندارد به همین دلیل، انها عامدانه از برخورد جدی با داعش خودداری می کنند تا به بهانه مبارزه با داعش و تررویسم، همچنان حضور خود را توجیه کنند.

کد خبر 24381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha