وضعیت کردهای سوریه در سال 2022

سرویس جهان – برخی کارشناسان معتقدند در سال جدید میلادی انتظار ندارند حمله ای از سوی ترکیه علیه کردها صورت بگیرد اما انتظار هم نمی رود کردها به وضعیت باثبات تری از وضعیت کنونی خود دست پیدا کنند.

به گزارش کردپرس، سه روز مانده به پایان سال 2021 میلادی، حملات جسته و گریخته پهپادی ترکیه علیه شهرهای کردنشین سوریه در شمال و شمال شرق این کشور ادامه دارد. هسته های مخفی داعش همچنان به قتل نیروهای کرد-عرب سوریه ادامه می دهند و مذاکرات کردها با دولت سوریه هنوز به نتیجه ای نرسیده است. در کنار آن، باید به مذاکرات 10 ساله داخلی کردها اشاره کرد که نتوانسته است دو طیف سیاسی اصلی کرد در سوریه را متحد کند.

برخی کارشناسان با اشاره به مشکلات کنونی کردهای سوریه، به پیش بینی خود از وضعیت کردها در سال جدید میلادی پرداخته اند.

هیکو ویمن، مدیر پروژه سوریه در گروه بین المللی بحران می گوید سال 2021 را در حالی که رجب طیب اردوغان دائما کردهای سوریه را به حمله نظامی تهدید می کرد، سپری می کنیم اما این شیوه هیچ کمکی به حل بحران نمی کند.

او به نشریه سیریا دیرکت توضیح داد که ترکیه می داند راه حلی نظامی برای مسئله شمال شرق سوریه وجود ندارد. «من انتظار ندارم ترکیه بخواهد به قلمروگشایی در شمال شرق سوریه ادامه دهد؛ لازمه آن انجام مذاکرات دشوار با روسیه است.»

چارلز لیستر، مدیر برنامه سوریه در اندیشکده خاورمیانه در واشنگتن نیز تاکید کرد که «روسیه خط قرمزی برای ترکیه ترسیم کرده که بر اساس آن، دخالت نظامی مجدد در سوریه قابل قبول نیست؛ اگر ترکیه بخواهد چنین برنامه ای را پیاده کند به چراغ سبز روسیه نیاز دارد.»

او با اشاره به منافع مشترک آنکارا و مسکو درباره مسائلی مانند سیستم دفاع موشکی اس 400 و خط لوله گازی ترک استریم گفت: نیاز آنها به حفظ توازن باعث می شود آنها در رد کردن خط قرمزهای هم که باعث وخیم شدن سطح رابطه آنها می شود احتیاط کنند.

این کارشناس مسائل سوریه و خارومیانه به رابطه میان کردهای سوریه و دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا مهم ترین متحد نیروهای کرد-عرب سوریه است و دولت بایدن قول داده نیروهای آمریکا را از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خارج نکند. با این حال، نیروهای کرد پنجره رابطه با مسکو دمشق را هم نبسته اند اما مسئله این است که روسیه می خواهد کردها دستاوردهای شش سال گذشته را رها کرده و تسلیم دولت سوریه شوند. هیکو ویمن نیز تاکید کرد دولت سوریه حاضر نیست هیچ گونه امتیازی در مورد خودمختاری به کردهای این کشور اعطا کند.

مدیر برنامه سوریه در اندیشکده خاورمیانه معتقد است کردهای سوریه در سال جدید میلادی به دنبال متقاعد کردن آمریکا به حل سیاسی مسئله سوریه و کردها بر اساس قطعنامه 2254 خواهند بود.

هیکو ویمن پیش بینی کرد وضعیت کنونی کردها برای مدتی ادامه خواهد داشت اما موقعیت کردهای سوریه در درازمدت بدتر خواهد شد.

او بر این باور است که ممکن است آمریکاییها برای مدت 5 تا سال در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه حضور داشته باشند اما دولت سوریه تا آن زمان منتظر خواهد ماند.

کد خبر 24173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha