فعالیت 7 هزار هنرستان در کشور/۸۰ درصد مشاغل ریشه در آموزش های فنی و حرفه ای دارند

سرویس کردستان - مدیرکل آموزش های هنرستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر 7 هزار هنرستان در رشته های مختلف در کشور فعالیت می کنند و با توجه به اینکه هرم شغلی در حال تغییر است تعدادی از هنرستان های وابسته را به دستگاه های اجرایی کشور اضافه کردیم.

به گزارش کرد پرس، مصطفی آذر کیش در سیمنار تاثیر آموزش های هنرستانی بر منطقه ویژه اقتصادی بانه که با محوریت تامین نیروی انسانی ماهر برگزار شد، گفت: با رشد تکنولوژی به دلیل تغییرات سریع تکنولوژی و ایجاد مشاغل جدید نیاز به آموزش مادام العمر وجود دارد و ظهور اقتصاد دیجیتالی و ورود فناوری های جدید تحولات زیادی در بازار کار ایجاد می کند و نیاز به آموزش های مادام العمر داریم.

وی اظهار کرد: ۸۰ درصد نظام های آموزشی دنیا در دوره متوسطه آموزش فنی و حرفه ای است و ۸۰ درصد مشاغل دنیا ریشه در آموزش های فنی و حرفه ای دارند و کاهش بیکاران و ارتقاع مهارت های علمی، کاهش حوادث ناشی از کار و کاهش آسیب های اجتماعی از ضرورت های جامعه است.

مدیرکل آموزش های هنرستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر بخواهیم نیروی کار منطقه ویژه اقتصادی بانه را از طریق تربیت نیروی کار ماهر تامین کنیم ضروری است که در همه بخش ها تغییرات ایجاد کرده و نیروی کار را به سمت مشاغل جدید سوق دهیم.

آذر کیش بیشترین نیاز آینده بازار کار را نیروهای ماهر و تکنسین عنوان کرد و ادامه داد: تربیت نیروی کار ماهر برای منطقه ویژه اقتصادی بانه قابلیت توسعه برای کل کشور را دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ شغل نیاز به حداکثر دیپلم مهارتی دارد، یادآور شد: بسیاری از مشاغل نیاز به فردی دارد که گواهینامه مهارت مرتبط با آن کار را داشته باشد و نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد.

مدیرکل آموزش های هنرستانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: زمانی که آموزش های هنرستانی متناسب با بازار کار باشد در افزایش ظرفیت بهره وری تاثیر گذار خواهد بود و آموزش های با کیفیت تر بوده و جذب فارغ التحصیلان را به همراه خواهد داشت.

پیوند آموزش با صنعت باعث شکوفایی اقتصادی کشور می شود

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز در این سمینار گفت: رشد اقتصادی با ایجاد واحدهای صنعتی شکل می گیرد و با پیوند آموزش های مهارتی با صنعت باعث شکوفایی اقتصاد کشور می شود.

بهزاد رحیمی اظهار کرد: از ظرفیت های آموزش های مهارتی در مناطق کم برخوردار به خوبی بهره گیری نشده و با پیوند این آموزش ها با صنعت و ظرفیت های اشتغال زمینه پیشرفت و توسعه را فراهم می کند.

وی افزود: نباید بنگاه های اقتصادی از ظرفیت های موجود نیروی کار آموزش دیده غافل شود و همچنین ظرفیت های آموزش عالی را در فرآیند توسعه بکار بگیریم.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی آموزش های مهارتی تاثیر گذار است که در جوار کارخانجات و بنگاه های تولیدی رشد یابد اما تاکنون از این ظرفیت غافل بودیم و انگیزه دانش اموزان را برای آموزش در هنرستان ها سلب کردیم.

شهرک صنعتی بانه یکی از شهرک‌های صنعتی فعال کردستان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان نیز در این سمینار بیان کرد: توسعه اقتصادی و رونق تولید در بانه به سرعت در حال پیشرفت است و شهرک صنعتی بانه نیز یکی از شهرک‌های بسیار فعال کردستان محسوب می‌شود.

سید کمال حسینی یادآور شد: سرمایه گذارانی که در گذشته در عرصه تجارت فعالیت می کردند اکنون در حوزه تولید و اشتغال سرمایه گذاری کردند و بانه به قطب تولید لوازم خانگی و لامپ های کم مصرف تبدیل شده است.

وی مهمترین مشکل واحدهای تولید کمبود منابع مالی و نیروی انسانی ماهر عنوان کرد و گفت: همه دستگاه های اجرایی بحث آموزش و مهارت آموزی را جدی بگیرند و مهارت آموزی باید از ابتدای تحصیل شروع شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان افزود: تمام زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی بانه فراهم شده و تلاش می کنیم سرمایه گذاران داخلی و خارجی را برای سرمایه گذاری به این منطقه سوق دهیم.

۶ هزار سر فصل آموزشی تدوین شد

مدیرکل فنی و حرفه ای کردستان نیز اظهار کرد: بر اساس رده بندی در چهار حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر ۶ هزار استاندارد و سر فصل آموزشی تدوین شده و خدمات ارائه می دهیم.

سیدجمیل احمدی با بیان اینکه ۴۵ درصد از مخاطبین در مراکز آموزش فنی و حرفه ای دانش آموختگان دانشگاهی هستند، ادامه داد: سازمان فنی و حرفه ای در زمینه کار و دانش با آموزش و پرورش تعامل و در دانشگاه ها بر اساس استانداردهای شایستگی تعامل بسیار خوبی دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای تقاضا محور است باید این آموزش ها را جدی بگیریم و براساس نیاز بازار آموزش ارائه دهیم و ظرفیت ها و استعدادهای خوبی در استان وجود دارد.

مدیرکل فنی و حرفه ای کردستان بیان کرد: نداشتن مهارت لازم برای ورود به بازار کار یکی از خلاء های دانش آموختگان دانشگاهی است که در این راستا طرح آموزش های دوگانه در لایحه پیشنهادی ۱۴۰۱ مجلس ارائه شد.

۲۰ هزار هنرجو کردستانی در رشته های فنی و حرفه ای تحصیل می کنند

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این سمینار گفت: ۲۰ هزار و ۸۰۰ دانش آموز و هنرجو کردستانی در ۲۹ رشته فنی و حرفه ای و ۷۲ رشته مهارتی در سه زمینه صنعت، خدمات و کشاورزی و در ۱۱۹ هنرستان استان تحصیل می کنند.

رشید قربانی با بیان اینکه نیروهای آینده مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی بانه در هنرستان های فنی و حرفه و کار و دانش تامین می شود، اظهار کرد: در این منطقه واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی راه اندازی می شود و باید نیروی متناسب با این واحدها برای بهره وری بیشتر و کیفیت بالای کالا و خدمات بکارگیری شود.

وی افزود: آموزش های دوره متوسطه و فنی و حرفه ای متناسب با نیاز جامعه نبوده است و اکنون این موضوع یکی از چالش های آموزش و پرورش است که باید راهکاری مناسب بکار گرفته شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی بانه یکی از طرح های پیشران توسعه استان کردستان است که زمینه را برای سرمایه پذیری و سرمایه گذاری در بخش های صنعتی، تولیدی و اشتغالزایی برای افراد جویای کار فراهم می کند.

کد خبر 23678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha