افتتاح تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به پایان سال موکول شد

سرویس آذربایجان غربی- افتتاح پروژه تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به عنوان شاخص ترین پروژه احیای دریاچه ارومیه، از دی به بهمن ماه موکول شده بود و اکنون مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از احتمال افتتاح آن در اواخر سال خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پروژه عظیم انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه که بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای احداث آن شده است و بنا به گفته استاندار آذربایجان غربی اگر با هزینه های امروز محاسبه گردد بیش از ۸ هزار میلیارد تومان دولت برای این پروژه اعتبار تخصیص داده است.

این تونل که قرار بود دی ماه امسال به بهره برداری برسد و افتتاح آن بارها از سوی مسئولین وعده داده شد بود، آبان ماه امسال بهره برداری از آن به عنوان شاخص ترین پروژه احیای دریاچه ارومیه به بهمن ماه سالجاری موکول شد.

اکنون مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه می گوید: افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، در دهه فجر(بهمن ماه) پیش‌بینی نمی‌شود اما به احتمال فراوان در اسفند ماه افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

به گفته مسعود تجریشی؛ دلیل این تاخیرها وجود برخی مشکلات ر اجرا است، او اضافه می کند:پروژه انتقال بین‌حوزه‌ای مرزی که قرار است آب را به دریاچه انتقال دهد، هم اکنون به خوبی در حال پیشرفت است هر چند که اخیرا در اجرا به برخی مشکلات برخورد کرده بود که خوشبختانه در حال رفع است و تا پایان سال افتتاح می‌شود.

تراز امروز دریاچه 1271.23 بود که در مقایسه با مشابه سال گذشته که 1271.25 بود کاهش را نشان می‌دهد. وسعت دریاچه نیز به دو هزار و 776 کیلومترمربع رسید در حالی که وسعت آن در مشابه سال گذشته که دو هزار و 794 کیلومترمربع بود از وضعیت بهتری برخوردار بوده است.

در سال گذشته حجم آب موجود دریاچه ارومیه سه میلیارد و 29 میلیون مترمکعب بوده که این مقدار در سال جاری با کاهش پنج میلیون مترمکعبی به سه میلیارد و 24 میلیون مترمکعب رسیده است.

بهار امسال استاندار آذربایجان غربی در بازدید از این پروژه گفته بود؛ با اشاره به پیگیری جدی رئیس جمهور برای اتمام این پروژه و تخصیص منابع صورت گرفته، کل پروژه از پیشرفت ۸۷ درصدی برخوردار بوده و دیماه امسال با اتمام تونل، نزدیک به ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه می رسد.

کد خبر 1595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha