۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
سیمای تکیده محله «قه وه خ» سقز

سرویس کردستان- محله «قه وه خ» یکی از محلات حاشیه ای شهر سقز است و با وجود الحاق آن به محدوده شهری در سال 1387 و رشد چند برابری جمعیت آن (به بیش از10 هزار نفر)، هنوز با معضلات و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش کردپرس؛ کم توجهی و بی برنامگی برای ساماندهی، بازآفرینی، توسعه و تحول این محله همچون محلات حاشیه ای دیگر باعث شده تا همچنان و پس از ۱۵ سال از الحاق آن به محدوده شهری، سیمای نامتوازن شهری، فقدان امکانات مناسب شهری، نبود یا کمبود فضاهای عمومی و خدماتی مناسب، آمار بالای بیکاری و فقر، معابر خاکی و نامناسب و…به همراه مشکلات دیگری بر این محدوده سایه افکنده باشد.

فقدان سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های مناسب و معطوف به توسعه، بوروکراسی اداری و فقدان برنامه جدی نهادهای مسئول برای حل مشکلات و معضلات این محلات از جمله: ستاد توانمندسازی و بازآفرینی شهری با محوریت وزارت راه و شهرسازی و مدیریت شهری، وعده های مکرر و غیرقابل تحقق یافته از سوی مسئولان مختلف در سال های گذشته تاکنون و انجام اقدامات مقطعی و غیرپیوسته و غیرهدفمند، ضعف بنیه اقتصادی بخش زیادی از جامعه خصوصاً ساکنان حاشیه ای، کمبود اعتبارات و ضعف بنیه مالی شهرداری ها در سال های اخیر، نبود زمین با کاربری برای بخش های خدماتی و عمومی و… باعث تداوم مشکلات و معضلات شده و رنج این مشکلات بر دوش شهروندان سنگینی می نماید.

برای چندمین بار در سال های اخیر جهت بررسی مسائل و مشکلات این محله ضمن بازدید میدانی، گفتگوهایی با ساکنان و فعالان اجتماعی این منطقه داشتیم که اهم این موارد به شرح زیر از نظرتان می گذرد:،

الف- مشکلات عمرانی و شهری

ـ وضعیت نامناسب و خاکی اکثر معابر و کوچه: اکثر کوچه ها دارای سراشیبی و ناهمواری های متعدد بوده که در زمان بارندگی تردد در آنها با سختی صورت می گیرد یا غیر قابل تردد هستند و هنوز اقدام چشمگیری برای آسفالت مشارکتی صورت نگرفته است، گرد و غبار ناشی از این کوچه های خاکی مشکلات زیادی هم برای منازل ایجاد نموده است.

ـ عدم اسفالت کامل ۲ خیابان جدیدالاحداث ۱۶ متری (اخیرا قسمتی از خیابان ۱۶ متری جلو مسجد اسفالت شد)

-بافت ناهمگون شهری و نبود فضای مناسب با کاربری فضای سبز و خدماتی

ـ موقوفه اعلام کردن بخشی از زمین ها و املاک قه­وه­خ که باعث سردرگمی و مشکلات عدیده ای برای ساکنان در سال های اخیر شده است و پرونده هایی برای این مساله در نهادهای اداری و قضایی تشکیل شده است.

ـ نامناسب بودن زیرساخت های سیستم فاضلاب کشی و همچنین عدم دفع فاضلاب برخی کوچه های انتهایی محله به دلیل نبود معبر جهت انتقال لوله ها که مشکلات زیست محیطی و بهداشتی به وجود آورده و ساکنان برای تخلیه چاه فاضلاب مجبورند از میاندواب خودرو مخصوص را اجاره کنند که هزینه بالایی برای آنان دارد.

ـ عدم ساماندهی و استفاده از چشمه آب طبیعی روستا برای موارد غیرآشامیدنی
ـ کمبود مخزن بزرگ یا سطل زباله

ـ نیمه کاره رها شدن بتن ریزی برخی کوچه ها در سال گذشته به دلایل نامشخص

ـ عدم اختصاص اعتبارات و تسهیلات با سود کم جهت نوسازی بافت قدیمی این محله از سوی نهادهایی مانند راه و شهرسازی، بانک ها، بنیاد مسکن و….

ب- فرهنگی و ورزشی

ـ نبود سالن ورزشی سقف پوشیده و امکانات ورزشی مناسب

ـ نبود فضای سبز، زمین ورزشی و پارک و بوستان محله ای برای کودکان؛ دیدن صحنه های فوتبال کودکان در زمین های کشاورزی و خاکی بسیار تاسف بار است.

ـ نبود فضای فرهنگی همچون: کتابخانه عمومی مناسب؛ البته باید خاطرنشان ساخت اخیراً به همت انجمن هیوای زانست از نهادهای مدنی فعال در عرصه توسعه و ترویج کتابخوانی در شهرستان سقز، کتابخانه ای برای مردم این محله همراه با سالن مطالعه نسبتا مناسب راه اندازی شده که غنی سازی و توسعه کمی و کیفی آن نیازمند همت و حمایت خیرین و دوستداران فرهنگ می باشد.

ـ نبود مراکز فنی و حرفه ای و مهارت آموزی برای توانمندسازی شهروندان خصوصاً زنان و جوانان.

ـ لزوم تجدیدنظر در نامگذاری و نگارش نام محله و معابر آن که سال هاست برای مردم مشکل ایجاد نموده و تاکنون برای تغییر آن اقدامی صورت نگرفته است، قبلا نام های متعددی مانند شهرک نور و غیره از سوی ساکنان محله به شورای شهر و شهرداری پیشنهاد شد ولی تا به امروز اقدامی نشده است.

ـ کمبود فضای آموزشی (مدرسه و دبیرستان( با توجه به افزایش جمعیت ساکنان این محله.

ج- بهداشت و درمان:

ـ نبود پزشک ثابت در خانه بهداشت این محله به دلیل نرسیدن جمعیت محله به ۱۲ هزار نفر علیرغم دوری از مرکز شهر و مشکلات عدیده در این حوزه.

ـ رها کردن زباله ها و نخاله های ساختمانی در قسمت پایین محله منتهی به رودخانه.

د- وضعیت اینترنت و تلفن:

ـ ضعف آنتن دهی موبایل در نزدیکی مسجد جامع نور، ضعف شدید آنتن دهی و اینترنت موبایل در اطراف مسجد امام شافعی.

ـ سرعت پایین اینترنت پرسرعت خانگی و حتی موبایل.

ـ راهکارها

حل مشکلات و معضلات این محلات نیازمند برنامه های جدی و هدفمند، اختصاص اعتبارات ویژه از سوی مدیریت شهری، ستاد بازآفرینی شهری با محوریت وزارت راه و جلب مشارکت عمومی است، در این راستا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ـ تلاش برای جذب اعتبارات و حمایت های ویژه از سوی ستاد توانمندسازی و بازآفرینی شهری، که در این راستا تلاش مضاعف جهت اخذ سهمیه قیر برای اسفالت معابر اصلی و خیابان ها، ساخت فضاهای ورزشی و فرهنگی و ایجاد بوستان محله ای امری ضروری است.

ـ حضور مسئولان مربوطه شهری و ادارات خدمات رسان در قه­وه­خ برای همکاری و هماهنگی جهت کمک به حل مشکلات.

ـ جلب همکاری و همیاری مردم برای اموراتی نظیر: اسفالت یا بتن ریزی مشارکتی معابر، ساخت فضای سبز و کتابخانه.

ـ برنامه ریزی اداره ورزش و جوانان برای ساخت سالن ورزشی و زمین فوتبال در این محله.

ـ جابجایی برخی تیرهای برق باقی مانده توسط اداره برق و اصلاح و نوسازی سیستم فاضلاب و همچنین حل مشکل فاضلاب چند کوچه باقی مانده توسط اداره آبفا.

ـ تلاش جدی توسط اداره مخابرات و اپراتورها جهت حل مشکل آنتن دهی و اینترنت محله.

ـ احداث کتابخانه مشارکتی و محله ای توسط اداره کتابخانه ها یا اختصاص زمین و امکانات جهت احداث کتابخانه توسط نهادهای مدنی مانند انجمن هیوای زانست.

ـ تغییر و اصلاح نامگذاری معابر توسط کمیته مربوطه در شهرداری و کمیسیون نامگذاری معابر در فرمانداری.

ـ تهیه برنامه و چشم انداز توسعه و توانمندسازی محلات حاشیه ای با استفاده از مشاورین و متخصصین امر و آشنا به مشکلات شهری (نه شرکت های تهران یا تبریز که کمترین شناختی از بافت شهری و مسائل فرهنگی اجتماعی آن را ندارند).

ـ فعال سازی و توسعه بیشتر خدمات نهادهای حمایتی مانند مرکز سلامت و روان بهزیستی برای آگاهی بخشی و توانمندسازی اقشار در زمینه پیشگیری از آسیب ها و مشکلات اجتماعی.

ـ همکاری اداراه فنی و حرفه ای و آموزشگاه ها و اصناف برای برگزاری دوره های حرفه آموزی برای زنان و جوانان.

کد خبر 15250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha