خوانشی کوتاه بر روی پوسترهای تبلیغاتی ششمین دوره‌ی انتخابات شورای شهر مریوان

سرویس کردستان- در بیشتر کارزارهای انتخاباتی در سطوح متفاوت، نامزدها تلاش کرده‌اند سوابق علمی و اجرایی خود را به عنوان پشتوانه شعارهای تبلیغاتی خود برجسته کنند اما در تبلیغات دور ششم شورای شهر مریوان تقریبا می‌توان ادعا کرد که هیچ یک از نامزدها در سطح مطلوب، واجد این وجه تمایز برجسته نیستند.

کرد پرس- دو مؤلفه‌ی گفتمانی جنسیت و سن، همچنین بهره‌گیری از عناصر فرهنگی عامه‌پسند همچون لباس و زبان، با خاصیت ارجاع‌دهی به هویت کردی، از مسایل برجسته‌ی گفتمان‌های تبلیغاتی نامزدهای ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر مریوان به شمار می‌آید.

حضور نامزدهای جوان و بسیار جوان، همچنین حضور فعال و بی‌سابقه‌ی زنان در این دوره از کارزار انتخاباتی به شکلی برجسته در تابلوهای تبلیغاتی ظاهر شده است. همچنین استفاده از طرح‌های گرافیکی به سطح آراستن لباس و ظاهر تقلیل یافته، جای خالی سوابق علمی و اجرایی در بسیاری از تیترهای تبلیغاتی به چشم می‌خورد.

از نظر علمی، در میان کاندیداهای شهر مریوان سه نامزد دارای مدرک دکتری تخصصی در رشته‌های غیرمرتبط با امور شورا هستند. برخی از نامزدها نیز از عناوینی چون دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشجوی دکتری و امثال آن در پوسترهای تبلیغاتی خود استفاده کرده‌اند تا بتوانند نسبت‌هایی از مشروعیت علمیِ یافتن جایگاه شورا را کسب کنند.

تقریبا در تمامی پوسترهای انتخاباتی شهر مریوان دو مؤلفە‌ی طرح گرافیکی و برجسته‌سازی هویت کردی با استفاده از عنصر فرهنگی "لباس کردی" دال مرکزی گفتمان تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی دوره ششم شورای شهر است.

بهره‌گیری از مولفه‌های فرهنگی جهت جلب توجه رأی‌دهندگان در بیشتر دوره‌ها و در سطوح متفاوت انتخاباتی همواره رویه‌ای متداول بوده، نامزدهای مختلف با نسبت‌های متفاوتی از این مؤلفه‌ی فرهنگی و همگانی بهره برده‌اند. اما بیشتر نامزدهای این دوره از انتخابات شورای شهر مریوان، با رویه ای مشابه و گاه یکسان، بهره‌گیری از چند واژه‌ی کردی –گاه غلط- و پوشیدن لباس کردی را شاه‌بیت پوسترهای تبلیغاتی کرده‌اند.

تقلیل دادن گفتمان تبلیغاتی به مولفه‌های فرهنگی عامه‌پسندی همچون لباس و زبان، با خاصیت ارجاع‌دهی به هویت کردی، سبب مغفول ماندن دیگر سویه‌های کارکردی شورا خواهد شد. بر همین اساس، فارغ از نتایج برآمده از صندوق‌های رأی، به زحمت می‌توان درباره‌ی ماهیت و کارکرد واقعی شورا در دور ششم متقاعد شد.

آن‌چه به عنوان ماهیت و کارکرد شورا ذکر شده به دو منبع فقهی و قانونی استناد می‌کند. در منابع فقهی محدود و منحصر به اشکال نظارتی و مشورتی است و اصولا شورا در مرحله قبل از اتخاذ تصمیم موضوعیت پیدا می کند اما مفهوم شورا در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران متفاوتتر مینماید. این نهاد در قانون اساسی کشور ما در قالب مصادیقی چون: مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، شورای عالی امنیت ملی، شورایعالی انقلاب فرهنگی، شوراهای عالی اداری و شوراهای محلی و دیگر موارد، تبلور مییابد که آراء و مصوبات این شوراها، الزام‌آور و لازم‌الاجراء است.

در سطح کلان، ماهیت و کارکرد شوراهای شهر در همان بدو تعریف دگرگون شدە شورا به اجتماع افراد برای بررسی و شور در باب موضوعی، قبل از اتخاذ تصمیم در مورد آن، تعریف می‌شود. اما به طور کلی شایسته آن است که کارکردهای متنوع قانون‌گذاری، مشورتی و نظارتی شورا در بافت‌های متفاوتی اجتماعی-سیاسی محفوظ بماند و نامزدهای انتخاباتی نیز چنین مؤلفه‌هایی را در راستای اقناع رأی‌دهندگان به‌کار گیرند.

کد خبر 11645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha