وزیر بازرگانی با استفاده از روابط شخصی با خانواده اردوغان از عوارض گمرکی معاف بوده است

سرویس ترکیه - وزیر برکنار شده بازرگانی دوست خانوادگی اردوغان است و با استفاده از نام امینه اردوغان از دادن عوارض گمرکی برای کالاهای تجاری خود معاف بوده است.

به گزارش کردپرس، یک هفته پس از برکناری روحسار پکجان وزیر (سابق) بازرگانی حالا ابعاد بیشتری از فساد عمیق داخل دولت ترکیه نمایان می شود. پکجان که به دلیل فروش کالاهای شرکت تجاری خودش به وزارت خانه تحت مدیریتش و افشای این ماجرا از این منصب برکنار شده بود، دلیل این کار را ارزان خریدن این محصول از شرکت خودش اعلام کرد. این در حالی است که انجام هر گونه معامله بین شرکت های وزرا و خانواده هایشان با وزارتخانه ها بر طبق قوانین ترکیه ممنوع است.

پس از چند روز با افشای برگه های رسمی معاملات مشخص شد که پکجان کالای 100 لیره ای را از شرکت خودش به قیمت 175 لیر یعنی به قیمتی بسیار بالاتر از میانگین بازار فروخته است. اگرچه فشار رسانه های عمومی و احزاب باعث برکناری این وزیر شد اما اردوغان در روز پایان کار او به خاطر زحماتش از او قدردانی کرد.
حالا پس از یک هفته اسناد جدیدی از رابطه قدیمی و عمیق روحسار پکجان با خانواده اردوغان منتشر شده است. اسماعیل سایماز روزنامه نگار نزدیک به اپوزیسیون در یادداشت خود برای روزنامه سوزجو پرده از رابطه بین پکجان و امینه اردوغان همسر رئیس جمهور برداشته است.

سایماز در این مقاله با انتشار تصاویر پیامک های رد و بدل شده قدیمی بین مسئولان گمرک و مسئول دفتر امینه اردوغان افشا کرده است که درست بیست ماه پیش از انتصاب روحسار پکجان به وزارت بازرگانی، اسنادی مبنی بر استفاده پکجان از نام امینه اردوغان برای عبور دادن محموله های وارداتی خود از مرز به دست وزیر وقت بازرگانی، و رئیس دفتر وزیر بازرگانی، مدیر کل گمرک و رئیس دفتر اردوغان رسیده است.

سایماز در این مقاله افشا می کند که درست 5 سال پیش اداره کل گمرک وابسته به وزارت بازرگانی، به اداره گمرک و تجارت مناطق اطلاع رسانی کرده که زنی به نام روحسار پکجان با استفاده از نام امینه اردوغان و گفتن این که «من از نزدیکان همسر رئیس جمهور اردوغان هستم» محموله های خود را بدون پرداخت مالیات و عوارض از مرز وارد می کند.

پس از آن در فاصله 11 ساعت دستورات لازم درباره این زن به همه ادارات گمرک ارسال می شود. این یعنی درست 20 ماه پیش از انتصاب پکجان به وزارت بازرگانی، شخص اردوغان از تخلفات وی با خبر بوده است. با این همه او را به مقام وزارت منصوب کرده است.

سایماز در این مقاله از دولت و شخص روحسار پکجان خواسته که درباره این اسناد اطلاع رسانی کرده و حقیقت را روشن کنند.

این مقاله بازتاب زیادی در رسانه های ترکیه پیدا کرده است. عده ای معتقدند دلیل افشای این اسناد در زمان حاضر این است که پکچان یک مهره سوخته محسوب می شود و حکومت دیگر پیگیر مخفی ماندن اطلاعات درباره او نیست.

کد خبر 8916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha