ابراز نگرانی صلیب سرخ از وضعیت اسفناک در عفرین

سرویس جهان- سازمان صلیب سرخ بین الملل ضمن ابراز نگرانی از وضعیت وخیم انسانی در شهر کردنشین عفرین سوریه، اعلام کرد از اوایل سال گذشته نتوانسته است به این شهر دسترسی داشته باشد.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه پس از تهدیدهای مکرر رهبران این کشور، مارس گذشته با همکاری نیروهای تندرو در سوریه، شهر کردنشین عفرین را در شمال سوریه به تصرف خود درآورد. شورشیان در بدو ورود به شهر اقدام به غارت و چپاول شهر کردند که در همان زمان هم سازمان های ارائه دهنده خدمات انسانی و سازمان ملل نسبت به این اقدام شورشیان وابسته به ترکیه ابراز نگرانی کردند.

سازمان صلیب سرخ جهانی نسبت به ادامه وضعیت اسفناک این شهر کردنشین سوریه که نیمی از جمعیت آن به دنبال اشغال شهر آن را ترک کردند هشدار داده است. این سازمان گفته است در مدت هشت ماه که از اشغال شهر گذشته، نتوانسته است به شهر دسترسی داشته و کمک های انسانی به ساکنان آن ارائه دهد.

ایو داکورد، دبیر کل صلیب سرخ جهانی به تلویزیون فاکس نیوز گفته است نه تنها صلیب سرخ بلکه دیگر سازمان های بی طرف ارائه دهنده کمک های انسانی نتوانسته اند به عفرین دسترسی پیدا کنند و این مسئله من را نگران کرده است.

وی تاکید کرده است که علیرغم درخواست های مکرر، این سازمان نتوانسته است وارد عفرین شود. دبیر کل صلیب سرخ هشدار داد وخامت اوضاع اقتصادی، بهداشتی و تغذیه در سوریه و بویژه در عفرین به شدت وخیم و نگران کننده است.

ساکنان عفرین نیز به فاکس نیوز گفته اند وضعیت در این شهر پرآشوب بوده و ناامنی بر شهر سایه گسترده است. چیزی که بیش از همه مردم را نگران کرده است افزایش گروه های گانگستری و اقدام آنها به آدم ربایی و سپس طلب وجه از خانواده در ازای آزاد کردن شهروندان غیرنظامی است.

یکی از اعضاس شورای شهر عفرین نیز عدم وجود امنیت، دسترسی نداشتن به آب و برق و بیکاری و بی پولی را از چالش های مهم عفرین توصیف کرده و به فاکس نیوز گفته است مردم به هیچ وجه به امکانات دسترسی ندارند و بسیاری از مردم به خاطر اجاره خانه بالا در چادر زندگی می کنند.

فعالان مدنی در اقلیم کردستان نیز به این شبکه آمریکایی گفته اند عفرین که زمانی بیشتر ساکنان آن کُرد بود اکنون با هجمه پاکسازی قومی از سوی ترکیه و شورشیان وابسته به این کشور روبه رو شده است.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اخیرا تهدید کرده است در حال فراهم کردن زمینه عملیات نطامی علیه کردهای سوریه اینبار در شرق سوریه است و ممکن است این کشور به زودی عملیاتی را علیه کردها در کوبانی، سرکانی و گری سپی انجام دهد.

کد خبرنگار:40101

کد خبر 89125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha