خطر دور افتادن هر چه بیشتر کردها از بغداد

سرویس جهان- اویل پرایس هشدار داد در صورتی که بغداد و اربیل بر سر نفت و بودجه به توافق نرسند اربیل به سمت همکاری هرچه بیشتر با روسیه و تمرکز بر فروش مستقل نفت خواهد رفت که به معنی دور افتادن هرچه بیشتر کردها از بغداد خواهد بود.

به گزارش کردپرس، نشریه اویل پرایس در تحلیلی به بررسی اختلافات میان اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق بر سر نفت و بودجه پرداخت و چشم انداز توافق کردها و بغداد را بر سر این دو موضع مبهم توصیف کرد.

به نوشته این نشریه، علت اصلی اختلافات میان اربیل و بغداد بر سر نفت ناشی از عدم وجود یک قانون دقیق در مورد منابع نفت و گاز در عراق است و اقلیم کردستان بر اساس برخی مواد قانون اساسی عراق خود را در مورد فروش مستقل نفت خام محق می داند.

اویل پرایس با اشاره به تلاش ناموفق چند ساله میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق برای رسیدن به توافق بر سر نفت و بودجه، چشم انداز رسیدن به این توافق را مبهم توصیف کرده است.

اویل پرایس با اشاره به حضور گسترده شرکت های بزرگ روسی در صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان عراق و تسلط نسبی روسیه بر منابع طبیعی اقلیم کردستان، هشدار داده است اگر اربیل و بغداد نتوانند بر سر نفت و بودجه به توافق دست پیدا کنند احتمال اتکای بیشتر دولت اقلیم کردستان به روسیه برای تامین بودجه از طریق فروش نفت و گاز بیشتر خواهد شد و این مسئله به معنای دور شدن هرچه بیشتر کردها و دولت مرکزی عراق است.

این نشریه با اشاره به عدم حمایت آمریکا از کردهای عراق و سوریه در مقاطع حساس، این مسئله را خیانت مکرر آمریکا به کردها توصیف کرده و تاکید کرده است چنین مواضعی کردها را از آمریکا دورتر و به روسیه نزدیک تر می کند.

کد خبر 5982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha