نگرانی آمریکا از تهاجم ترکیه به کردهای سوریه در منبج

سرویس جهان- مقامات آمریکا می گویند کردهای عفرین سوریه جزء ائتلاف نیستند اما تهاجم ترکیه به منبج بر اهداف آمریکا در سوریه تاثیر می گذارد.

به گزارش کردپرس، مقامات آمریکا درباره تهاجم ترکیه به منطقه تحت کنترل کردها در عفرین سوریه به واژه خویشتن داری بسنده کرده و گفته اند نگرانی های مشروع ترکیه را درک می کنند. اما مقامات ترکیه از جمله اردوغان رییس جمهور این کشور گفته اند ممکن است بعد از عفرین به سراغ شهر منبج نیز بروند که با همکاری نیروهای کرد سوریه و ائتلاف به رهبری آمریکا از داعش پس گرفته شد.

مقامات آمریکا نگران کشیده شدن حملات ترکیه به منبج هستند. یک مقام آمریکایی در این باره به رویترز گفته است منبج از سوی ائتلاف به رهبری آمریکا آزد شد و نگاه آمریکا به این موضوع در صورت حمله ترکیه به آن متفاوت از عفرین خواهد بود. مقامات ترکیه در این باره اظهاراتی کرده اند اما نشانه ای از عزم آنها برای تحرک در منبج دیده نمی شود. در حال حاضر درگیری متفاوتی در عفرین در حال وقوع است اما حرکت بیشتر ترکیه به سمت شرق (منبج) وضعیت متفاوت تری ایجاد خواهد کرد.

رویترز نوشت با توجه به حضور نیروهای آمریکایی در منبج، واشنگتن از کشیده شدن نبرد ترکیه و کردهای سوریه به این شهر نگران است. یکی دیگر از مقامات آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته است آمریکا نگران کشیده شدن نبرد به منبج است به همین دلیل این مسئله را از نزدیک رصد می کند. حفاظت از جان نیروهای آمریکایی از اولویت های اصلی آمریکا است. وی گفت تاکنون تهاجم ترکیه به عفرین تاثیری بر عملیات آمریکا در منطقه که با استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه انجام می شود نداشته است.

آدریان رانکه گالووی سخنگوی پنتاگون به رویترز گفت: مقامات پنتاگون به عنوان بخشی از هیئت آمریکایی به منظور بررسی موضوعات امنیتی از جمله در عفرین به آنکارا رفته اند. افزایش تنش در عفرین از توجه متمرکز بر مبارزه با داعش می کاهد.

گونول تول کارشناس مسائل ترکیه و مدیر برنامه ترکیه در اندیشکده خاورمیانه معتقد است متقاعد کردن اردوغان به عدم حمله به منبج کار بسیار دشواری است.

وی افزود: تمام استراتژی آمریکا در سوریه روی کردها متمرکز شده است. حتی اگر ترکیه به منبج حمله نکند، شکست کردها در عفرین کردها را تضعیف خواهد کرد و این موضوع نفوذ آمریکا بر کردها را نیز کاهش خواهد داد. تنها اهرم آمریکا در سوریه کردها هستند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 52420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha