آینده مذاکرات کردی-کردی سوریه در دوره جو بایدن

سرویس جهان- بدر ملا رشید، پژوهشگر مسائل کردها معتقد است که کردهای سوریه در دور جدید مذاکرات کردی-کردی باید به مسائل بسیار مهم مانند بازگشت نیروهای پیشمرگ روژ به سوریه، تبیین قرارداد اجتماعی و نیز خروج نیروهای پ.ک.ک از میان نیروهای کرد سوریه بپردازند. از نظر وی رویکرد دولت جو بایدن برای موفقیت آمیز بودن مذاکرات اهمیت دارد اما هنوز این رویکرد کاملا آشکار نیست.

به گزارش کردپرس مذاکرات کردی-کردی در سوریه میان دو جریان به رهبری حزب دموکراتیک یا PYD و شورای میهنی کرد سوریه یا KNC از سال ۲۰۱۱ بر سر چگونگی اداره مناطق تحت کنترل کردهای سوریه تاکنون ادامه داشته است و در مواردی به امضای توافقنامه هم منجر شده اما هیچ وقت به اجرا در نیامده است.

دور جدید مذاکرات کردی-کردی از حدود دو سال پیش با حمایت آمریکا آغاز شده و تا قبل از روی کار آمدن دولت جو بایدن، به توافق اولیه دو طرف بر سر برخی موارد منجر شده است.

اما بدر ملا رشید، پژوهشگر مسائل کردها بر این باور است مسائل مهم و حیاتی که سرنوشت مذاکرات را تعیین می کند هنوز به طور جدی مطرح نشده است.

او به نشریه عنب بلدی گفته است در دور جدید مذاکرات کردی-کردی که مورد حمایت دولت بایدن نیز قرار گرفته، مسائل اساسی مانند بازگشت نیروهای پیشمرگ روژ وابسته به شورای میهنی کردستان سوریه، قرارداد اجتماعی اداره خودگردان کردی در سوریه و چگونگی اجرای آن مطرح شود.

او همچنین تاکید کرد که دو طرف باید به حساس ترین موضوع یعنی سرنوشت اعضای غیرسوری پ.ک.ک در میان نیروهای کرد سوریه نیز نزدیک شوند.

فواد علیکو، نماینده جریان شورای میهنی کرد سوریه نیز با اشاره به توافق دو طرف بر سر مرجع اصطلاحات سیاسی کردی گفت این به معنی توافق جامع میان دو طرف نیست زیرا هنوز مسائل مهمی مانند بازگشت نیروهای پیشمرگ روژ از اقلیم کردستان عراق به سوریه در مذاکرات مطرح نشده است.

بدر ملا رشید درباره نقش دولت جو بایدن در دور جدید مذاکرات کردی-کردی در سوریه تاکید کرد که دور جدید مذاکرات بستگی به میزان تمایل و علاقه جو بایدن به این موضوع دارد.

البته صفحه توییتر سفارت آمریکا در سوریه در توییتی از این مذاکرات حمایت کرده است.

ملا رشید معتقد است دولت جو بایدن بیشتر دنباله رو سیاست های دولت باراک اوباماست که بیشتر به دنبال محدود کردن روسیه بوده است. با این حال، دولت جو بایدن همچنان به دنبال حفظ ثبات در مناطق کرانه شرقی رود فرات از جمله منطقه تحت کنترل کردهاست.

به نوشته عنب بلدی، دیوید برونستین معاون فرستاده آمریکا در سوریه که با دو جریان کردی در اواسط دسامبر ۲۰۲۰ دیدار کرده, می گوید وحدت کردها در سوریه یک هدف استراتژیک برای آمریکاست و آمریکا به دنبال مشارکت دادن کردها در روند سیاسی است.

یک مقام دولت آمریکا در دولت جو بایدن نیز درباره موضع دولت جدید درباره مذاکرات به این نشریه الکترونیکی گفته است آمریکا از این مذاکرات در حال پیشرفت حمایت می کند و امیدوار است مذاکرات کردی-کردی به تقویت مذاکرات گسترده‌تر سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت در مورد سوریه کمک کند.

اما بدر ملا رشید معتقد است با توجه به اختلاف مهم حل نشده و اظهارات مقامات رسمی اداره خودگردان کردی به رهبری حزب PYD قبل از شروع دور جدید مذاکره، که به ایجاد فضای غیردوستانه منجر شد، نمی توان درباره آینده مذاکرات پیش بینی کرد.

البته این نکته را باید اضافه کرد که وزارت خارجه دولت جو بایدن در اولین اظهارنظر رسمی در مورد حضور نیروهای آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و بر خلاف اظهارات مقامات دولت ترامپ، حضور نیروهای آمریکایی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را نه برای محافظت از چاههای نفت تحت کنترل کردها،بلکه فقط برای مبارزه با داعش عنوان کرد که برخی آن را تغییر رویکرد آمریکا نسبت به کردها تعبیر کرده اند.

کد خبر 4538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha