لایحه تدوین قانون مدیریت تعارض منافع در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد از در دست بررسی بودن طرح و لایحه تدوین قانون مدیریت تعارض منافع در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: امیدواریم این لایحه به تصویب برسد و ملاک عمل قرار گیرد.

به گزارش کرد پرس، حجت‌الاسلام حسن درویشیان در اولین همایش ملی «تکریم مردم، افزایش بهره‌وری و ارتقا سلامت اداری» در سنندج، گفت: اولویت دولت در کنار رفع مشکلات اقتصادی، مبارزه با فساد، آسیب‌ها و مصادیق فساد در حوزه اقتصادی است، البته در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هم بستر فساد داریم چه بسا همین بسترها، منجر به فساد اقتصادی شود.

وی نظارت و بازرسی را یکی از اصول مدیریت مطلوب دانست و افزود: در هیچ نظام و اداره‌ای در بحث بازرسی نسبت به هیچکس استثنایی وجود ندارد، همچنانکه در نظام اسلامی نیز در همه قوا، کارکنان مصون از نظارت و بازرسی نیستند.

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد اظهار کرد: نظارت و بازرسی به معنای عدم اعتماد نسبت به کارکنان نیست بلکه هدف این است اعتمادی که به کارگزار و مسوول وجود دارد، با اعمال نظارت موثر و کارآمد و به موقع، همچنان تداوم داشته باشد.

حجت‌الاسلام درویشیان با بیان اینکه ترک فعل نیز فساد محسوب می‌شود، ادامه داد: ناظر نه برای مچگیری بلکه برای دستگیری فعالیت و نظارت می‌کند و ناظران در واقع چشم بینای مدیران اجرایی هستند تا خوب ببینند و ناهنجاری ها را به منظور اصلاح گزارش کنند.

وی با بیان اینکه ناظران باید عالم به وظایف خود بوده و توان انجام آن را داشته باشند، یادآور شد: ویژگی دیگر ناظران و بازرسان، داشتن شجاعت لازم و به موقع است تا با گزارش فساد به مجموعه دستگاه‌ها، راهکارهای مناسب برای برون رفت از وضعیت موجود ارائه کنند.

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد بر لزوم آموزش همه کارگزاران، ذی حسابان و مدیران امور مالی تاکید کرد و بیان کرد: بسیاری از کسانی که دچار تخلف می‌شوند یا در مسیر فساد قرار می‌گیرند، با قوانین و مقررات آشنایی ندارند که باید به آنان آموزش داده شود.

حجت‌الاسلام دوریشیان اولویت دولت را از همان ابتدای فعالیت، پیشگیری از فساد و ابلاغ اصول ۱۲ گانه فساد اعلام کرد و گفت: اگر ۴۰ تا ۵۰ درصد اصول را پیاده سازی کنیم، در زمینه مقابله با فساد گام بلندی برداشته‌ایم.

وی از در دست بررسی بودن طرح و لایحه تدوین قانون مدیریت تعارض منافع در مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم این لایحه به تصویب برسد و ملاک عمل قرار گیرد.

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد به حمایت از گزارشگران فساد در دستگاه ها اشاره کرد و افزود: گزارشگران فساد باید مطمئن باشند در صورت گزارش تخلف و فساد، مورد حمایت قرار می گیرند.

حجت الاسلام درویشیان بر لزوم بارگذاری تسهیلات کلان بانکی در سامانه ها برای مقابله با فساد مالی تاکید کرد و ادامه داد: سامانه ثبت اموال مسوولان هم در مجلس راه اندازی شده است که گاهی برای شفاف سازی است.

وی یکی از اقدامات مهم برای مقابله با فساد را اجرای دولت الکترونیک عنوان کرد و یادآور شد: ۷۰ درصد این سامانه در کشور اجرا شده و باید تا قبل از پایان سال دوم دولت کامل شود.

کد خبر 43435

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha