ساختار اقلیم کردستان در مقابل بحران‌های اقلیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان-نظرسنجی: آیا اقلیم کردستان منحل می‌شود ؟ این موضوع یادداشتی در روزنامەی الصباح بود که واکنش‌های تند شبکه‌های رسانه ای وابسته به اقلیم را بدنبال داشت.

به گزارش کردپرس به نقل از« صدای آمریکا »:در این نظرسنجی همانطور که در روزنامه الصباح (زبان حال دولت عراق) به آن اشاره شده است، نقطه‌نظرات متفاوتی ارایه شده است، این مصاحبه با آگاهان سیاسی و کارشناسان صورت گرفته‌است و در آن هیچ اشاره ای به درخواست رسمی انحلال ساختار اقلیم کردستان نشده است.
«احمد عبدالحسین » در روزنامه الصباح درباره واکنش دولت اقلیم به این مطلب نوشت: جریحه‌دار شدن احساسات در واکنش به انتشار این مطلب را درک می‌کنیم ، با این حال معتقدیم آنهایی که عصبانی شده‌اند اگر به خود زحمت می‌دادند و مطلب را کامل مطالعه می‌کردند (نه فقط در حد خواندن تیتر مطلب) آن وقت متوجه می‌شدند که این گزارش نقطه‌نظرات متفاوتی از موافقین و مخالفین دربر دارد.
محمود حکیم از جماعت عدالت کردستان در مصاحبه‌ای ویژه با بخش فارسی صدای امریکا گفت: این نظرسنجی به ۵۸% شرکت کنندگان از منطقه زرد و ۴۲%شرکت کنندگان از منطقه سبز استناد کرده است.
درباره واکنش های دولت اقلیم و تعدادی از جناحها نسبت به این مطلب آقای حکیم گفت:بنظر من بعنوان پاسخی به یک روزنامه ،واکنش بجایی نبود.
شیروان دوبردانی عضو مجلس عراق از فراکسیون پارتی اشاره کرد که هیچ خطری اقلیم کردستان را تهدید نمی‌کند و قانون عراق حقوق اقلیم را بطور کامل محترم شمرده است ، کسی که این مطلب را در روزنامه الصباح منتشر کرده یک فرد نژادپرست و دشمن اقلیم است.
آقای دوبردانی همچنین گفت: دولت عراق و احزاب عراقی چنین تحقیقاتی را بطور کامل تکذیب می‌کنند چون اقلیم ساختارش بطورکامل قانونی است و هیچ جناحی نمی‌تواند این حق را از اقلیم سلب کند.
هیئت مدیریت شبکه رسانه‌های اطلاع‌رسانی عراق طی نامه‌ایی از رئیس از رئیس اطلاع‌رسانی عراق خواست تحقیقی درباره مطلب منتشر شدەی روزنامه الصباح تهیه کند و همانطور که در این نامه آمده است این مطلب مخالف بندهای قانونی و مواضع رسمی دولت عراق است.
محمود حکیم گفت:«عنوان مطلب، کمکی به روابط میان اقلیم و بغداد نمی‌کند»
وی همچنین گفت: اکنون وظیفه دولت اقلیم است تحقیق کند که چرا شهروندان اقلیم بازگشت به دولت عراق را به ماندن در چارچوب دولت اقلیم کردستان ترجیح می‌دهند.
آقای حکیم گفت:«بدون تردید علت این امر به شرایط بدی که شهروندان اقلیم از نظر دارایی و ثروت در آن به سر می برند و همچنین مقایسه‌ی خود با دیگر نقاط عراق مربوط می شود. تبعیض در پرداخت حقوق و تقسیم آن به همراه مجموعه‌ای از قید وبندها مانند تعویق انتخابات، اختلافات میان دو جناح قدرتمند، پررنگ شدن سیستم دو اداره ای، وجود دو نیروی پیشمرگه، و مشکلات دیگر مانند تمدید فعالیت نهادهای مجلس، دولت و ریاست اقلیم باعث بوجود آمدن این شرایط شده است. این عوامل شرایطی را ایجاد کرده‌اند که مردم اقلیم کردستان آرزوی پیوستن به دولت بغداد و انحلال اقلیم کردستان را دارند. این شرایط خوبی نیست به همین دلیل دولت باید تحقیق و ریشه‌یابی این موضوع را انجام دهد. »
دکتر کاروان محمدصالح متخصص امورسیاسی گفت: تردیدی در قانونی بودن ساختار اقلیم کردستان نیست و در سطح جهانی هم به آن رسمیت داده شده است.
دکتر کاروان گفت: ما در مدت ۳۲سال از حکمرانی مان به تهدیدی علیه خود تبدیل شده‌ایم و تنشها باعث بوجودامدن این تهدیدات و نگرانی‌های کشورهای حامی ما شده است.
دکتر کاروان به تامین منافع بعضی کشورها در اقلیم کردستان و جنگ روسیه با اوکراین اشاره کرد و گفت:« افسوس که نتوانستیم روشهای نوین را به فرصتی برای خود تبدیل کنیم.»
دکترسیوان سعید نویسنده و محقق سیاسی درباره تهدیداتی که در آینده اقلیم کردستان را تهدید می‌کند گفت: این ساختار اگرچه از نظر قانونی تحت نظارت عراق است اما در عمل تحت نظارت کشورهای ترکیه و ایران است، اگر این اقلیم منحل شود و استان‌های اقلیم به بخشی از عراق تعلق بگیرند سوالی که مطرح است این است که چه بر سر کرد و کردستان می‌آید ؟ آیا کردبودن تهدید می‌شود ؟ متاسفانه کاری کرده‌اند که اکنون دربغداد درباره موجودیت اقلیم کردستان صحبت می‌شود.
دکتر سیوان گفت: اکنون گفتگوها درباره موجودیت ساختار اقلیم پس از انتشار این مطلب داغ شده است، نباید این موضوع کاری کند که از مسائل داخلی اقلیم غافل بمانیم و گفت:«دولت و ساختار اقلیم در داخل پوسیده است و اگر در خارج هم دچار انحلال شود چیز عجیب و غریبی نیست، چون آنها مسبب این شکست‌ها و رنجش‌های بزرگ که در اکثریت شهروندان کرد وجود دارد مانند انواع فساد، هستند. درحال حاضر خطر بزرگی از بیرون، اقلیم کردستان را دررابطه با انحلال ساختار اقلیم تهدید نمی‌کند، هرچند ایران و ترکیه می‌توانند هرآنچه که می‌خواهند بر دولت مرکزی علیه اقلیم کردستان اعمال کنند، فراموش نمی‌کنیم بغداد هرگز نگاهی که به بصره و کربلا دارد را به سلیمانیه و اربیل ندارد.»
دکتر کاروان محمد صالح گفت:اختلافات شدیدی که بین دو حزب پارتی و اتحادیه میهنی وجود دارد به مرحله بحرانی رسیده است و از رقابت سیاسی فراتر رفته است و آنچنان پیش آمده که بگوییم خود به تهدیدی علیه خود تبدیل شده‌ایم و حاضر هم نیستیم حتی بر سر مسائل جزیی در مقابل دوستان بزرگ میهن کوتاه بیایم تا به ساختار اقلیم زیانی وارد نشود.
قدرت سیاسی کردی در اقلیم کردستان بارها اشاره کرده است که تعدادی از جناحهای شیعه درچارچوب هماهنگی در بغداد علیه مطالبات کردها عمل میکنند مانند ائتلاف دولت قانون نوری المالکی و عصائب اهل حق قیس خزعلی و چند جناح دیگر ، آن وقت قدرت سیاسی اقلیم با چهارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت محمد شیاع سودانی توافقنامه امضا می‌کند.
دکتر کاروان معتقد است تشکیل دولت عراق مبنای عینی ندارد و همانند دیگر کابینه‌ها تشکیل شده است و گفت: این درست است که در سیاست هیچ اطمینانی وجود ندارد ما خود باید متحد باشیم تا توانایی مقابله با تهدیدات را داشته باشیم .مسئله کرد در بغداد تنها به چهارچوب هماهنگی مربوط نمی‌شود بلکه بخشی از ان حاصل ضعف‌های اقلیم کردستان است.
وی همچنین گفت:« توافقی که با چهارچوب هماهنگی صورت گرفته است واضح نیست و مشخص نیست بر چه مبنایی این توافق شکل گرفته است.»
وی همچنین گفت: بروز موضوع انحلال ساختار اقلیم، زنگ خطری است برای جناحهای سیاسی اقلیم که باید به سختی جلوی ان را بگیرند و متوجه باشند که توافق سیاسی به این صورت نیست که بتوانند بطور ۱۰۰% جناحهای مقابل را متعهد کنند. امیدوارم که این جناحهای سیاسی کرد این تهدیدات را جدی بگیرند و انقدر دغدغه داشته باشند که اگر حتی خود آنها از بین بروند ساختار اقلیم محفوظ بماند.
دکتر سیوان سعید همانطور که اشاره می‌کند احزاب شیعه و سنی عراق همراه با مواضع متفاوتشان هیچکدام دموکراتیک نیستند و حقوق دیگران را رعایت نمی‌کنند ، گفت: آنها خواهان قدرت مرکزی هستند که تک حزبی و کانالی یکطرفه باشد، تجربیات ۱۷و۱۸سالەی ما نشان می‌دهد هیچ تفاهمی برای رعایت حقوق اقوام و اقلیتها وجود ندارد‌، به همین دلیل هرگونه ضعفی که بدست می‌آوردند برای فروپاشی اقلیم استفاده می‌کنند ، انچه که در بغداد اتفاق می‌افتد حاصل ضعف‌های پارتی و اتحادیه میهنی است نتیجەی اشتباهات استراتژیکی است که باعث از دست دادن توان و جایگاه کرد شده است و در سالهای ۲۰۰۷تا ۲۰۱۸ بغداد و دولت مرکزی منتظر آن بودند.
محمودحکیم گفت: هیچ کس با انحلال ساختار اقلیم موافق نیست اما کسانیکه که اقلیم را اداره می‌کنند مدیریت درستی ندارند ، اقلیم حاصل رنج و خون صدها شهروند کرد است.

کد خبر 43206

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha