برخورد تبعیض آمیز ترکیه با زلزله زدگان کرد

سرویس جهان- مجله ایج استرالیا به نقل از مقامات کرد در سوریه و ترکیه، از رفتار تبعیض آمیز مسئولان دولت ترکیه در امدادرسانی به مناطق زلزله زده کردنشین در ترکیه و سوریه خبر داد.

به گزارش کردپرس، مقامات کرد در سوریه و ترکیه ادعا می کنند مسئولان ترکیه در امدادرسانی به مناطق زلزله زده رفتار تبعیض آمیز داشته و از امدادرسانی مناسب به ساکنان کردزبان این مناطق اهمال کرده اند.

دنیز بیچر، مسئول سازمان هلال احمر کردی مستقر در لندن به این مجله گفته است شبکه امدادرسانی در موارد بسیاری، در مناطق کردنشین ترکیه فقط به دنبال حفظ منافع دولت بوده است. او دولت ترکیه را متهم کرد که عمدا، در روزهای اولیه وقوع زلزله از امدادرسانی به مناطقی که کردهای علوی ساکن هستند اهمال کرده است. بیچر ترکیه را به اعمال رفتار تبعیض آمیز نسبت به کردها متهم کرد و تاکید کرد هنوز هم بعد از گذشته دو هفته، امدادرسانی به برخی مناطق کردنشین نرسیده است.

یکی از سخنگویان سازمان امدادرسانی وابسته به سازمان ملل نیز ادعا کرده است با این که باید امدادرسانی بدون توجه به معیارهایی مانند زبان، قومیت و مذهب صورت بگیرد اما برخی مناطق کردنشین ترکیه، آن طور که شاید و باید، کمک های مناسب دریافت نکرده اند.

هشیار اوزسوی، عضو کرد پارلمان ترکیه و معاون رئیس مشترک حزب کردگرای دموکراتیک خلقها در ترکیه نیز دولت ترکیه را در امدادرسانی به موقع به زلزله زدگان بویژه مناطق کردنشین ترکیه شکست خورده توصیف کرد و آن را به اعمال رفتار تبعیض آمیز نسبت به کردها متهم کرد.

صالح مسلم، رهبر مشترک حزب کردی اتحاد دموکراتیک در سوریه نیز به این مجله گفته است دولت ترکیه که برخی مناطق کردنشین در سوریه را اشغال کرده است از امدادرسانی به موقع به کردهای ساکن این مناطق خودداری کرده است.

او هشدار داد زلزله سوریه بیشتر مناطق کردنشین مانند عفرین و جندرس را تحت تاثیر قرار گرفته که فعلا در کنترل ترکیه و شورشیان سوریه است.

کد خبر 43055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha