پیام های مشاور امنیت ملی جو بایدن برای ترکیه

سرویس جهان- جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن گفته است آمریکا از ارتباط سازنده با ترکیه و توسعه فضای همکاری استقبال می کند اما نگران استفاده ترکیه از سیستم دفاع موشکی اس 400 روسیه است.

به گزارش کردپرس با این که برخی رسانه ها از عدم تمایل جو بایدن برای همکلامی با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه خبر داده اند ارتباطات رسمی میان مقامات ترکیه و آمریکا به عنوان دو کشور عضو ناتو آغاز شده است.

کاخ سفید در بیانیه ای از گفتگوی تلفنی میان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن ریس جمهور آمریکا با ابراهیم کالین، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه خبر داده است.

بر اساس این بیانیه، جیک سالیوان از تمایل دولت جو بایدن برای ایجاد ارتباط سازنده میان آمریکا و ترکیه، توسعه فضای همکاری میان دو کشور و مدیریت موثر اختلافات سخن گفته است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین در گفتگوی تلفنی خود با این مقام ترکیه ای، از استفاده ترکیه از سیستم دفاع موشکی اس 400 روسیه توسط ترکیه ابراز نگرانی کرده و آن را مانعی برای همبستگی و موثر بودن ناتو دانسته است.

جیک سالیوان به مقام ترکیه ای یادآوری کرده است که دولت جو بایدن نسبت به حمایت از نهادهای دموکراتیک و حاکمیت قانون متعهد است.

یک مقام ارشد ترکیه که نخواسته نامش فاش شود، درباره تماس تلفنی سالیوان و کالین گفته است این تماس سازنده بوده و دو طرف برای فراهم کردن زمینه تماس نلفنی میان جو بایدن و رجب طیب اردوغان در روزهای آینده برنامه ریزی می کنند.

این در حالی است که کاخ سفید در بیانیه هفته گذشته خود تاکید کرده بود که چین و ترکیه نگرانی مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا هستند.

به نوشته میدل ایست آی، در بیانیه ریاست جمهور ترکیه بر تلاش مشترک برای حل مسائل مورد اختلاف از جمله جنگنده اف 35، سیستم دفاع موشکی اس 400 و نیروهای کرد سوریه در این تماس تلفنی اشاره شده است. با این حال، در بیانیه کاخ سفید به کردهای سوریه اشاره ای نشده است. ترکیه نیروهای کرد سوریه را « تروریست» خطاب می کند اما آمریکا از سال 2014 با این نیروها در راستای مبارزه با داعش همکاری کرده است.

کد خبر 4168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha