سهم کردها از طرح روسی آشتی سوریه و ترکیه

سرویس جهان- بر اساس گزارش نشریه آمریکایی کردل، روسیه قصد دارد در دل طرح آتشی سوریه و ترکیه، سیستم حکمرانی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در شمال شرق سوریه را بر اساس طرح امنیتی منطقه کردنشین شیخ مقصود  در حلب پیاده کند.

به گزارش کردپرس، طرح آشتی ترکیه با دولت مرکزی سوریه که با حمایت روسیه مطرح شده، تاکنون دیدار وزرای دفاع دو کشور را در پی داشته است. ترکیه تلاش می کند ضمن فراهم کردن زمینه دیدار وزرای خارجه دو کشور، مقدمات دیدار رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و بشار اسد، رییس جمهور ترکیه را نیز بوجود آورد.

اما برخی کارشناسان معتقدند ترکیه با هدف کنترل کردهای سوریه با کمک دولت مرکزی سوریه، پس از ناامید شدن از انجام عملیات زمینی علیه کردها به دلیل مخالفت آمریکا و روسیه، اقدام به عادی سازی روابط با دمشق کرده است.

نه کردها و نه آمریکا که حامی کردهای سوریه است، از این طرح استقبال نکرده اند اما بر اساس گزارش نشریه آمریکایی کردل به نقل از منابع روسی، مسکو قصد دارد در صورت تحقق آشتی سوریه و ترکیه زمینه ای فراهم کند تا کردهای سوریه همچنان بتوانند کنترل بر مناطق شمال شرق سوریه را حفظ کنند.

بر اساس این گزارش، روسیه قصد دارد بر اساس طرحی که قبلا در مقیاسی کوچکتر در منطقه کردنشین شیخ مقصود حلب اجرا شده، زمینه همکاری امنیتی و نظامی میان کردها و دمشق را فراهم کند و در نهایت زمینه برای ادغام نیروهای تحت رهبری کردها در ارتش سوریه فراهم شود.

منابع روسی به این نشریه گفته اند موفقیت مدل شیخ مقصود حلب به دلیل هماهنگی های امنیتی میان کردها و دولت مرکزی سوریه بوده است؛ به این صورت که نیروهای امنیتی سوریه در تمامی ورودی های این محله حضور دارند و نیروهای کرد سوریه نیز در داخل این محله، در تمامی مسائل ریز و درشت با نیروهای دولتی هماهنگی می کنند. این هماهنگی شامل بازداشت مجرمان تحت تعقیب و تسهیل خدمات اداری با هماهنگی با دمشق است.

البته یادآوری شده که طرح « هماهنگی امنیتی» میان نیروهای کرد و دولت سوریه نیازمند تمهیدات سیاسی است که در چهارچوب مذاکرات آستانه می تواند ایجاد برخی تمهیدات در قانون اساسی برای دادن اختیارات به کردها برای اداره مناطق تحت کنترل را در پی داشته باشد.

کردل در گزارش خود تاکید کرده است در این طرح احتمالا جایی برای ایجاد خودمختاری، فدرالیسم، یا کنفدرالیسم برای کردهای سوریه و یا شورشیان وابسته به ترکیه وجود نخواهد داشت.

منابع سوری به این نشریه گفته اند در طرح مورد نظر سوریه بیشتر مدل قامیشلی، منطقه تحت کنترل کردها مورد نظر است که در آنجا هم کردها و هم نیروهای وابسته به دولت در اداره این منطقه دخالت دارند. منابع سوری تاکید کرده اند که در این منطقه دمشق مکانیسم های کافی خودگردانی به کردها اعطا کرده است که بر اساس آن اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه موجودیت یافته و با وزارت ادارات محلی سوریه تعامل مستقیم دارد. همچنین شوراهای محلی اداری وجود دارد که وظیفه اجرای برنامه های دولت مرکزی سوریه در زمینه های امنیتی، جمع آوری مالیات و اداره خدمات را بر عهده دارند. البته بیشتر عوامل اجرایی این نهادها کردها هستند.

منابع ترکی درباره مواضع ترکیه گفته اند سوریه باید به کردها و شورشیان تحت حمایت ترکیه به صورت یکسان تعامل کند. برای مثال، اگر کردها با انحلال نیروهای تحت امر خود و پیوستن این نیروها به ارتش سوریه موافق هستند اپوزیسیون تحت حمایت ترکیه نیز این را خواهد پذیرفت.

اما بر اساس این گزارش و با توجه به این که ترکیه اصرار دارد تا زمان استقرار بیش از 3 میلیون آواره سوری مستقر در ترکیه در مناطق تحت کنترل ترکیه در سوریه، این مناطق همچنان تحت کنترل آنکارا باشد، طرح آشتی ترکیه و سوریه با کندی پیش می رود.

کد خبر 41420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha