پیام آمریکا به ترکیه درباره عملیات نظامی علیه کردهای سوریه

سرویس جهان- برخی مقامات آمریکایی در واکنش به تهدیدهای آمریکا علیه کردهای سوریه، ضمن ابراز مخالفت شدید با این حملات، از عزم جدی آمریکا برای ازسرگیری گشت زنی ها و عملیات مشترک با نیروهای کرد در شمال شرق سوریه خبر داده اند.

به گزارش کردپرس، آمریکا به عنوان متحد کردهای سوریه، در واکنش با تهدیدهای ترکیه علیه کردهای سوریه بر تاثیر این حملات بر مبارزه مشترک کردها و آمریکا با داعش تاکید کرده بود. اما به گفته مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای سوریه دموکراتیک، ترکیه در حملات هوایی خود اطراف مقر مشترک نیروهای کرد و آمریکا را هدف قرار داد که به گفته او، ترکیه قصد ترور او را داشته است.

اما به نظر می رسد در روزهای اخیر، لحن مقامات آمریکایی نسبت به تهدیدهای ترکیه، بویژه تهدید به انجام عملیات زمینی علیه مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، بویژه سه شهر منبج، کوبانی و تل رفعت تندتر شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته در مصاحبه با خبرنگاران گفت: پیام ما به ترکیه در این خصوص صریح و قاطع بوده است؛ ما آشکارا یا به طور خصوصی به مقامات ترکیه گفته ایم که ما به شدت مخالف اقدامات نظامی، از جمله عملیات زمینی هستیم زیرا این مسئله زندگی جوامع ساکن در سوریه را به خطر می اندازد و پیشرفت در مبارزه با داعش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

او افزود: پیام ما این است که افزایش تنشها در سوریه بویژه در نزدیکی مرزهای ترکیه خطرناک است و تهدیدی برای جان غیرنظامیان و حتی پرسنل آمریکا خواهد بود و ما اخیرا این تهدیدها را مشاهده کرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که عملیات هوایی چند روز گذشته ترکیه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه جان پرسنل آمریکایی را به خطر انداخته است.

نیکولاس گرنجر، نماینده آمریکا در امور شمال شرق سوریه نیز شب گذشته در نشستی آنلاین افزایش تنشها در شمال و شمال شرق سوریه پس از حملات هوایی ترکیه و تهدید این کشور به انجام عملیات زمینی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را خطرناک توصیف کرد و گفت آمریکا از این موضوع نگران است.

او از گفتگوی مقامات آمریکایی هم با ترکیه و هم مقامات کرد سوریه برای کاستن از تنشها در این منطقه خبر داد. گرنجر تاکید کرد تنش های اخیر در این منطقه قابل قبول نیست و تهدیدهایی را متوجه ساکنان این منطقه می کند.

از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست در شماره امروز خود از عزم آمریکا برای ازسرگیری همکاری های نظامی میدانی با نیروهای کرد سوریه پس از حملات ترکیه خبر داد. گشت زنی های مشترک آمریکا و نیروهای کرد در روزهای گذشته به شدت کاهش یافته بود.

سه مقام آمریکایی به این روزنامه گفته اند آمریکا در حال آماده شدن برای ازسرگیری همه عملیات های نظامی مشترک با همپیمانان کرد خود در شمال شرق سوریه است. با این حال، این مقامات که اجازه نداشته اند آشکارا در مورد مسائل حساس اظهار نظر کنند، ضمن در خواست برای حفظ هویت خود، احتمال داده اند ترکیه طی این ماه عملیات نظامی زمینی، هر چند محدود علیه نیروهای کرد سوریه انجام دهد.

جوزف بوچینو، سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در این خصوص به واشنگتن پست گفته است آمریکا از این که حملات ترکیه ثبات در شمال شرق سوریه، جان سربازان آمریکایی و نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردهای سوریه را به خطر بیاندازد نگران است.

یک مقام ارشد کاخ سفید نیز که نخواسته نامش فاش شود، از مخالفت صریح و قاطع آمریکا با عملیات نظامی ترکیه از جمله حمله زمینی در منطقه تحت کنترل کردهای سویه سخن گفته است. این مقام آمریکایی نگرانی های امنیتی ترکیه در مورد کردهای سوریه را قابل درک دانسته اما ضمن مخالفت با عملیات هوایی و زمینی ترکیه علیه کردهای سوریه، تاکید کرده است این گونه اقدامات نمی تواند مسائل را حل کند.

کد خبر 40201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha