آیا کردها از سوئد اخراج می شوند؟

سرویس جهان- بر اساس برخی گزارشها، با توجه به نام بردن رئیس جمهور ترکیه از برخی گروههای کردی مانند پ.ک.ک و یگان های مدافع خلق، گروه مسلح کردی در سوریه در دیدار با نخست وزیر سوئد، ترکیه خواهان اخراج فعالان وابسته به این گروهها از سوئد است.

به گزارش کردپرس، پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو تنها یک مانع بزرگ دارد و آن ترکیه است. ترکیه خواسته های مهمی از جمله استرداد فعالان کرد، لغو تحریم تسلیحاتی استکهلم علیه این کشور و ممانعت از فعالیت گروههای کردی مانند پ.ک.ک و دست برداشتن از حمایت از برخی نهادهای کردی مانند اداره خودگردان کردی در سوریه و یگانهای مدافع خلق است.

سوئد تحریم تسلیحاتی علیه ترکیه به خاطر حمله این کشور به کردهای سوریه در سال 2019 را برداشته است و مقامات دولت جدید این کشور نیز بر ضرورت فاصله گرفتن از کردها تاکید کرده اند. با این حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در دیدار با اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در آنکارا از اقدامات سوئد ابراز نارضایتی کرد. بر اساس گزارش نشریه آمریکایی المانیتور، اردوغان اقدام سوئد به استرداد 4 فرد تحت تعقیب ترکیه را ناکافی دانست و تاکید کرد تا زمانی که استکهلم برخی ناراضیان کرد و عضو جنبش فتح الله گولن را تحویل ندهد موافقت آنکارا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو دور از دسترس خواهد بود.

نشریه سیریان آبزرور در تحلیل اظهارات اردوغان و نخست وزیر سوئد و بیانیه مشترک آن دو، هدف نهایی اردوغان از فشار بر سوئد را اخراج گروههای فعال کردی از خاک سوئد اعلام کرد.

بر اساس گزارش یورواکتیو، مقامات سوئدی هفته گذشته اعلام کردند که حمایت این کشور از کردهای سوریه در حد ارسال کمک های بشر دوستانه به مردم مناطق تحت کنترل اداره خودگردان کردی در سوریه و مذاکره برای استرداد اتباع سوئدی است که به جرم عضویت در داعش در زندان های تحت کنترل کردهای سوریه به سر می برند.

اداره خودگردان کردی در بیش از 10 کشور جهان از جمله سوئد دفتر نمایندگی دارد و اگر فشارهای ترکیه بر سوئ ادامه داشته باشد، با توجه به تاکید استکهلم برای پیوستن به ناتو، احتمالا اسوئد اولین کشوری خواهد بود که دفتر اداره خودگردان کردی را خواهد بست.

کد خبر 39378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha