۳۶ ساعت حیاتی و بحرانی که ایجاد نشد! / یاسر بابایی

سرویس ایلام - مجموعه اتفاقاتی در برگزاری اربعین در کشور عراق و استان ایلام طی ۳۶ ساعت گذشته اتفاق افتاد که می‌توانست تبدیل به یک بحران بزرگ با تلفات شود، اما چنین نشد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، اربعین خیلی بزرگ است؛ خیلی بزرگ‌تر از ما و ادعاهایمان.

امام حسین علیه السلام همانگونه که در این ۱۴۰۰ سال این نهضت را با قدرتش یک تنه جلو کشیده است امروز نیز با اربعین بزرگ‌ترین کارهای عالم را می‌کند اما چه کنیم که ما اندازه او بزرگ نیستیم، دستمان خالی است و توانمان به اندازه قدرتی که امام حسین (ع) و اربعین به ما می‌دهد مجهز و پر نیست.

در چند ماه اخیر به عنوان خبرنگار در جلسات و بازدیدهای مختلفی که مربوط به مرز مهران و مقوله برگزاری اربعین بوده، حضور داشته‌ام و شاهد بسیاری از تلاش‌ها، هشدارها، پیش بینی‌ها و مجاهدت‌های شبانه روزی همه مسئولین بوده‌ام.

بارها در بازدیدهای میدانی که با حضور مقامات ارشد استانی و کشوری در مرز مهران برگزار شد حضور داشته و راوی این تلاش و از طرف مردم ناظر بر روند آماده‌سازی زمینه انجام این عملیات پیچیده و چند بعدی بوده‌ام.

واقعیت این است که بسیاری از زیرساخت‌های لازم در استان‌های مرزی به منظور تردد زائران اربعین حسینی از طرف ایران آماده است و حتی پیش بینی‌های لازم با توجه به ویژه بودن اربعین امسال از نظر افزایش ترددها و همچنین گرمای تابستانی بی‌سابقه انجام گرفته بود و حتم دارم اگر از طرف کشور عراق مشکلی پیش نمی‌آمد این گره ترافیکی بزرگ و مشکلات ناشی از آن در ایران و خاصه در جاده‌های منتهی به مرز مهران در استان ایلام اتفاق نمی‌افتاد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در جلسه ستاد اربعین که با حضور وزیر کشور در مرز مهران چند هفته پیش برگزار شد به ضعف‌های زیر ساختی کشور عراق اشاره کرد و به عنوان مثال به عبور کمتر از ۲۰ ثانیه‌ای زائران حسینی از مرز ایران و تایید روادید در مقابل ضعف اینترنت و سیستم تایید گذرنامه چهار دقیقه‌ای پایانه مرزی عراق اشاره و عنوان کرد: اگر در این کشور بحران‌زده و دارای جنگ داخلی که نیروهای بیگانه نیز در آن حضور پررنگ دارند، برای چند ساعت اینترنت قطع شود، جمعیت دچار ازدحام خواهد شد و این ازدحام در پشت مرزها آثار و عواقب خطرناکی می‌تواند داشته باشد... که این پیش بینی تا حدودی امروز به وقوع پیوست.

در حالی که بیش از دو ماه است نماینده تام‌الاختیار وزیر کشور در ایلام مستقر است و جلسات با حضور مقامات ارشد کشور برگزار و در روزهای اخیر شخص وزیر کشور، فرمانده کل سپاه پاسداران و معاون اول رئیس جمهور در عالی‌ترین سطح در میدان عهده‌دار مسئولیت بوده‌اند و عملاً آنها اربعین را در روزهای اخیر مدیریت کرده‌اند، مسئولین استانی نیز مانند بسیاری از هم استانی‌های دیگر پای کار اربعین بوده و خواهند بود.

خوشبختانه جز آمار گرمازدگی سرپایی، مشکلات ترافیکی و اختلال در توزیع آب که باعث کلافگی مردم شد، برای هموطنان در جاده‌های استان و مرز مهران مشکل خاصی پیش نیامد و اگر تصادفات و نقص فنی خودروها و بی‌احتیاطی زائران نیز حادث نمی‌شد و کام مردم را تلخ نمی‌کرد، می‌توان به مدیریت ملی و استانی این بحران در ۳۶ ساعت گذشته، نمره قبولی داد.

اگر حضور مومنانه مردم استان پای کار اربعین نبود و اگر تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم صورت نمی‌گرفت، خدای ناکرده این شوک ترافیکی می‌توانست به یک بحران ملی تبدیل شود.

اما این همه ماجرا نیست و انتظار داریم استان‌های بیشتری درگیر عملیات اربعین شوند و پای کار بیایند و قطعا پس از اربعین مطالبه گری ما در راستای افزایش بودجه اربعین ایلام و حذف فوری گره‌های ترافیکی با بودجه‌ای ملی خواهد بود و همچنین انتظار داریم که برنامه‌های خاصی برای موج برگشت زوار اندیشیده شود؛ همانگونه که انتظار داریم در این وانفسا، مقوله فرهنگی اربعین و زیارت بامعرفت نیز فراموش نشود.

کد خبر 38108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha