سود سرشار نفت اقلیم کردستان برای شرکت های خارجی

سرویس جهان- بر اساس گزارش بیلان یک ماهه برخی شرکت های نفتی خارجی که در اقلیم کردستان فعالیت می کنند، قیمت سهام این شرکتها و سود ماهانه آنها از فعالیت در اقلیم کردستان به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

به گزارش کردپرس، تا قبل از بحران کاهش قیمت نفت از سال 2019 تا اواخر 2021 نزدیک به 50 شرکت نفتی خارجی در اقلیم کردستان فعالیت می کردند. برخی از این شرکتها به دلیل عدم موفقیت سهام خود را به دیگر شرکتها فروختند. از جمله شرکت های بزرگی که اقلیم کردستان را ترک کرده اند می توان به شورون و اکسون موبیل اشاره کرد. کاهش قیمت نفت باعث شد اکثر شرکت های نفتی خارجی نتوانند دستمزد خود را از دولت اقلیم کردستان دریافت کنند. دولت اقلیم کردستان چندصد میلوین دلار بابت دستمزد اواخر 2019 و اوایل 2020 این شرکتها بدهکار است.

اما با افزایش شدید قیمت نفت در چند ماه گذشته کسب و کار شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان رونق گرفته است. این در حالی است که مشکل پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان همچنان حل نشده است و اربیل مرتب پرداخت دستمزدها را به نعویق می اندازد.

اگرچه شهروندان اقلیم کردستان از افزایش قیمت نفت بهره نمی برند اما شرکت های نفتی خارجی سود خوبی از افزایش قیمت نفت این منطقه به دست آورده اند. البته باید یادآوری کرد که بر اساس گزارش روزنامه تایمز لندن اقلیم کردستان نفت خود را با تخفیف قابل توجهی به مشتریان بین المللی می فروشد.

بر اساس گزارش وبسایت گولف کی ستون که یک شرکت کانادایی محسوب می شود، سود فعالیت این شرکت که عمده فعالیت آن در اقلیم کردستان است، در شش ماه گذشته نسبت به مدت مشابه 100 درصد افزایش یافته است و از 220 میلون دلار به بیش از 400 میلیون دلار رسیده است.

دو نشریه اینوستر کرونیکل و مانی وییک نیز از افزایش 20 درصدی سهام این شرکت نفتی در بارزار بورس خبر داده اند. این شرکت از پرداخت مطالبات خود توسط دولت اقلیم کردستان و دیون عقب افتاده مربوط به دستمزد سال های 2019 و 2020 نیز خبر داده است. این در حالی است که شرکت گولف کی ستون بابت استخراج هر بشکه نفت خام در اقلیم کردستان کمتر از سه دلار هزینه کرده است.

با این که دولت مرکزی عراق موانع جدی برای فعالیت این شرکتها ایجاد کرده است اما مدیر عامل شرکت گولف کی ستون تاکید کرده است که مناقشه بغداد و اربیل بر فعالیت آنها در اقلیم کردستان تاثیر نگذاشته است.

شرکت جنل انرژی نیز که در اقلیم کردستان فعالیت می کند و در لندن به ثبت رسیده، از دریافت بیش از 50 میلیون دلار دیگر خبر داد. بر اساس گزارش کوتاهی که شرکت در وبسایت خود منتشر کرده ، دولت اقلیم کردستان بیش از 53 میلیون دلار بابت دستمزد شرکت در ماه می گذشته پرداخت کرده است.

با این حال، دولت اقلیم کردستان 46 میلیون دلار بابت دستمزد شرکت از نوامبر 2019 تا فوریه 2020 بدهکار است.

بر اساس سه گزارش اخیر خبرگزاری رویترز، چاههای نفت اقلیم کردستان به سرمایه گذاری بیشتر نیاز دارد و در صورت عدم سرمایه گذاری، میزان تولید در سه سال اینده به نصف مقدار کنونی که نزدیک به 500000 بشکه در روز است، کاهش خواهد یافت.

تهدیدهای دولت مرکزی عراق باعث شده است چند شرکت آمریکایی فعالیت خود را در اقلیم کردستان تمدید نکنند. توسعه میدان های گازی اقلیم کردستان نیز که آمریکا 250 میلیون دلار در آن سرمایه گذاری کرده است، پس از حملات راکتی ماههای گذشته به این میدانها متوقف شده است.

با این که نفت اقلیم کردستان سود خوبی نصیب شرکت های خارجی کرده است اما بر اساس گزارش های اخیر، چشم انداز مثبتی از فعالیت نفتی اقلیم کردستان وجود ندارد زیرا با توجه به تهدیدهای دلوت مرکزی عراق علیه این شرکتها و احتمال صدور حکم دادگاه حکمیت اقتصادی پاریس به نفع بغداد و به ضرر دولت ترکیه که عامل انتقال نفت اقلیم کردستان به بازارهای جهانی است، ممکن است شرکت های خارجی نتوانند به فعالیت خود در اقلیم کردستان ادامه دهند.

کد خبر 37768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha