موانع پیش روی ترکیه برای اتحاد با دمشق علیه کردها

سرویس جهان- عمر اوزکیزیل چیک، تحلیلگر مسائل سوریه معتقد است به دلیل این که سوریه نیروهای کرد سوریه را تهدیدی امنیتی نمی بیند و با آنها توافق نظامی دارد، وارد همکاری با ترکیه برای از بین بردن کردها در شمال سوریه نمی شود.

به گزارش کردپرس، عمر اوزکیزیچیک، تحلیلگر مسائل سوریه معتقد است ابراز تمایل ترکیه برای آشتی با دولت سوریه یک هدف عمده دارد و آن همراه کردن دمشق با خود برای از بین بردن نیروهای کرد سوریه است.

این تحلیلگر مسائل سوریه در مقاله ای که در وبسایت میدل ایست آی منتشر شده، معتقد است رجب طیب اردوغان که برای عادی شدن رابطه با دمشق علاقه نشان می دهد، قصد دارد با توجه به عملی نشدن عملیات نظامی جدید خود علیه کردها، دولت مرکزی سوریه را برای از بین بردن ساختار نظامی-سیاسی در سوریه با خود همراه کند.

او معتقد است که ترکیه در این راه دچار خطای محاسباتی شده است زیرا دمشق به دلایلی وارد همکاری با ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه نخواهد شد.

او در ادامه اشاره کرده است دولت سوریه در سال 2019 توافقی با نیروهای یگان های مدافع خلق برای محافظت از مناطق تحت کنترل این نیروی کردی در تل رفعت، منبج کوبانی و چند شهر دیگر، در مقابل تهدیدهای ترکیه امضا کرد. در نتیجه احتمال توافق دمشق و ترکیه در مقابل یگان های مدافع خلق با واقعیات منافات دارد.

عمر اوزکیزیچیک معتقد است سوریه نیروهای شورشی وابسته به ترکیه را تهدیدی امنیتی می داند اما نظر دمشق در مورد نیروهای کرد سوریه چنین نیست زیرا نیروهای ypg یک نیروی محلی است که دمشق می تواند آنها را در ارتش خود ادغام کند اما نمی تواند به نیروهای شورشی وابسته به ترکیه چنین اعتمادی داشته باشد.

او افزود: همچنین مقابله با نیروهای کرد سوریه برای ترکیه یک اولویت جدی است اما اولویت دمشق مقابله با نیروهای شورشی وابسته به ترکیه است.

کد خبر 37644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha