دولت‌های عربی در مقابل اشغالگری ترکیه سکوت نکنند/تحرک‌ زمینی از سوی ترکیه مشاهده نمی‌شود

سرویس سوریه-رییس حزب روز دموکرات کُرد در سوریه، گفت: ترکیه یک تهدید است و از ابتدای بحران سوریه، آنکار همواره بدنبال توسعه‌طلبی و بازگشت به دوران عثمانی بوده و هرگز ایجاد یک‌ منطقه دموکراتیک‌ را در مرزهای خود نمی‌پذیرد.

کوفان کنعو، رییس حزب روز دموکرات کُرد در سوریه در پاسخ به این سوال کُردپرس که آیا ارتش ترکیه تحرکی زمینه در مرزهای سوریه آغاز کرده است، گفت: تحرکی مشاهده نمی‌شود اما ترکیه یک تهدید است. از ابتدای بحران سوریه، آنکار همواره بدنبال توسعه‌طلبی و بازگشت به دوران عثمانی بوده و هرگز ایجاد یک‌ منطقه دموکراتیک‌ را در مرزهای خود نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: باید گفت تهدیدهای ترکیه هر لحظه امکان تبدیل به یک جنگ دیگر را دارند همچنان‌که پیشتر ترکیه باب و جرابلوس و مارع و گری‌سپی و سریکانی و عفرین را اشغال کرد به همین خاطر ما این تهدیدات را جدی به حساب می‌آوریم.

وی افزود: تهدید ترکیه بخشی از پازل امنیتی آنکار است، بخش دیگر قدرت گرفتن داعش از میان ناامنی و بی ثباتی است که آن‌ها هر لحظه قصد جرقه زدن آن را دارند.

کنعو با بیان این‌ مطلب که اردوغان دست از زیاده‌خواهی برنمی‌دارد، توضیح داد: اردوغان هر روز بحث ایجاد یک منطقه امن تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک کُردستان سوریه را پیش می‌کشد در صورتی که ماهیت این‌ مناطق، تماما کُردی است و هدف اردوغان تغییر بافت جمعیتی به سود خود است.

رییس حزب روز دموکرات کُرد در سوریه، گفت‌: خطر اشغالگری بصورت گسترده احساس می‌شود، لازم است هم از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک و هم طریق نظامی از ماجراجویی دیگر اردوغان جلوگیری گردد.

وی افزود: نقش نهادهای حقوقی بین المللی در این‌ مسئله بسیار حائز اهمیت است و ما امیدواریم که جامعه بین‌الملل و ائتلاف بین‌المللی علیه داعش و از همه مهمتر آمریکا و روسیه بعنوان تضمین‌کننده توافقنامه آتش بس در این رابطه گام‌های جدی بردارند.

این سیاستمدار کُرد خاطرنشان کرد: نقش دولت‌های عرب هم در این‌ قضیه مهم است و لازم است آن‌ها هم در برابر زیاده‌خواهی‌های اردوغان سکوت نکنند.

کد خبر 33620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha