تهدید اردوغان علیه کردهای سوریه باج خواهی از ناتو است

سرویس جهان- برخی کارشناسان معتقدند رجب طیب اردوغان از تهدید حمله نظامی مجدد به کردهای سوریه به عنوان کارت فشار علیه اعضای ناتو استفاده می کند.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه کمی پس از درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو، حمایت این کشورها از کردهای سوریه و پ.ک.ک را بهانه ای برای عدم رای به درخواست آنها کرد و اکنون هشدار داده است در حال تدارک حمله نظامی گسترده دیگری برای اخراج کردها از بخش دیگری از شمال شرق سوریه است.

برخی کارشناسان تهدید جدید ترکیه را غیرمنتظره دانسته و معتقدند اردوغان که می داند غربیها به رای ترکیه برای عضویت کشورهای جدید مانند سوئد و فنلاند نیاز دارند مسئله حمله به کردهای سوریه را مطرح کرده است زیرا می داند در این برحه غربیها نمی توانند با این اقدام مخالفت کنند.

مقامات ارشد ترکیه در روزهای اخیر سوئد و فنلاند را به حمایت از پ.ک.ک و کردهای سوریه متهم کرده و تلویحا اعلام کرده اند آنکارا تنها در صورت استرداد برخی فعالان کرد مقیم این کشورها به ترکیه و عدم حمایت آنها از فعالیت سیاسی کردها و نیز لغو تحریم های تسلیحاتی علیه ترکیه، حاضر به دادن رای مثبت به عضویت آنها در ناتو است.

البته برخی دیگر از تحلیلگران با اشاره به برگزاری انتخابات ترکیه در سال آینده، هدف اردوغان از تهدید دوباره کردها را برانگیختن احساسات ناسیونالیست های ترکیه و کسب رای آنها در انتخابات آینده دانسته اند.

ترکیه تاکنون سه عملیات نظامی عمده در شمال سوریه انجام داده که دو عملیات آن به صورت مستقیم کردها را هدف قرار داده است.

اسلی آیدین تاشباش، تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی اروپا معتقد است تهدید جدید اردوغان علیه کردهای سوریه با هدف سنجیدن مواضع اعضای ناتو در این خصوص صورت گرفته است.

او در مصاحبه با رویترز تاکید کرد زیاده خواهی روش اردوغان در برخورد با چالش های بین المللی بوده و به دنبال در منگنه قرار دادن ناتو است. این تحلیلگر تاکید کرده اردوغان قبلا در مورد مدیترانه و سوریه این کار را کرده و نتیجه گرفته است، چرا اکنون دوباره از این حربه استفاده نکند.

جوان ملا ابراهیم، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها در واکنش به تهدیدهای اردوغان به رویترز گفته است ما در مقابل حمله احتمالی ترکیه مقاومت کرده و می جنگیم اما جامعه جهانی نیز با امتحان بزرگی روبروست.

دارین خلیفه، تحلیلگر مسائل سوریه نیز گفته است با وجود وضعیت نسبتا آرام مناطق شمال سوریه، احتمال حمله نظامی مجدد ترکیه علیه کردها همواره وجود داشته است.

این کارشناسان معتقدند ترکیه از درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو که به رای ترکیه نیاز دارد، به عنوان فرصتی برای کسب حمایت این نهاد نظامی برای ایجاد منطقه امن در طول مرزهای شمال سوریه به عمق 30 کیلومتر استفاده می کند.

با این حال، آمریکا به عنوان متحد عضو ناتوی ترکیه و حامی اصلی نیروهای کرد سوریه مخالفت صریح خود را با عملیات نظامی ترکیه اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته ضمن برحذر داشتن ترکیه از انجام عملیات نظامی جدید علیه کردها در شمال شرق سوریه، از آنکارا خواست به توافقنامه امضا شده میان ترکیه و آمریکا در سال 2019 در مورد برقراری آتش بس در شمال شرق سوریه احترام بگذارد.

کد خبر 33040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha