استاندار ایلام و مطالبه گری ناشیانه در حوزه نفت و گاز / رضا اخزری*

سرویس ایلام - سفر اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به استان ایلام و بازدید آن ها از میادین و پروژه های استان در آینده ای نزدیک می تواند اثرات مثبتی بر صنعت نفت و گاز این استان داشته باشد اما مطالبه گری ناشیانه استاندار ایلام می تواند جلوی اهداف مردم ایلام برای ایجاد شرکت مستقل نفت و گاز ایلام را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سفر اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به استان ایلام و بازدید آن ها از میادین و پروژه های استان در آینده ای نزدیک می تواند اثرات مثبتی بر صنعت نفت و گاز این استان داشته باشد. در واقع این سفر مقدمه ای برای نشان دادن واقعیت های صنعت نفت و گاز غرب کشور به اعضای کمیسیونی است که در طول چهار سال آینده بر وزارت نفت این دولت و مهم تر از آن دولت آینده تاثیر گذار خواهند بود. در نتیجه حضور اعضای این کمیسیون در استان ایلام حرکتی هوشمندانه بود که در زمانی مناسب صورت گرفت و باید آن را به فال نیک گرفت.

از جمله نکات مثبت سفر اعضای کمیسیون انرژی به استان ایلام می توان به سخنان دکتر فلاحی پیرامون بومی گزینی و همچنین تشکیل دفتر مدیریت میادین آذر و چنگوله به عنوان پله اول در استقلال مدیریتی منابع استان ایلام اشاره کرد. در واقع سخنان دکتر فلاحی نشان از وقت شناسی ایشان در بیان مشکلات و مطالبات استان و همچنین بیان این مشکلات و مطالبات به روش صحیح دارد.

همچنین از نکات منفی این سفر می توان به سخنان استاندار مبنی بر مدیریت مستقل نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد که نشان از عدم راهبرد منطبق با واقعیت برای تحقق اهداف صحیح در صنعت نفت و گاز استان از جانب استاندار دارد. با وجود تذکرات نگارنده در یادداشتی دیگر مبنی بر وجود مرز بین صنایع بالادستی و پایین دستی و همچنین جدایی موضوع مدیریت منابع نفت و گاز استان ایلام از مقوله پتروشیمی و پالایشگاه، باز هم این موضوع توسط استاندار تکرار شد و با کمال تاسف مورد استقبال رسانه های استان نیز قرار گرفت.

این مطالبه نادرست و غیرکارشناسانه استاندار می تواند اصل موضوع، یعنی مدیریت مستقل منابع نفت و گاز استان ایلام و همچنین حقانیت استان را به حاشیه و زیر سوال ببرد. در مورد بازتاب سخنان استاندار ایلام در کانال های نفتی و بین متخصصان این حوزه شما را به این متن که در یکی از کانال های نفتی تحت عنوان «اداره ملوك الطوايفي نفت» منتشر شده است ارجاع می دهم:

«استاندار ايلام چندي است در نشست ها و گفتگوهاي خبري خود از ضرورت مديريت مستقل نفت، گاز و پتروشیمی در اين استان مي گويد. به گفته قاسم سليماني دشتكي از ۵۰ هزار میلیارد تومانی که طی سه سال گذشته در استان سرمایه‌گذاری شده بیش از ۷۰ درصد آن متعلق به طرح ها و پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی است که به سامان رساندن این سرمایه گذاری ها، ضرورت ایجاد دفتر نمایندگی نفت و گاز در استان را دو چندان کرده است. اين پيشنهاد كه به صورتي كلي مطرح شده است كمي مبهم به نظر مي رسد كه دقيقا قرار است چه فعل و انفعالاتي در اين چارچوب به سرانجام برسد؟ اما با يك ترجمه تحت الفظي بايد اينگونه برداشت كرد كه به دليل حجم بالاي ذخاير انرژي، اين استان خواهان اين است تا به صورتي مجزا براي سرنوشت اين ذخاير تصميم بگيرد. اگر دليل دارا بودن ذخاير نفت و گاز در يك منطقه حجتي براي منفك عمل كردن آن ناحيه است پس بايد خوزستان و هر يك از شهرستان هايش، بوشهر و تابعانش و ساير استان هاي نفت‌خيز يا مناطقي كه به نوعي هاب پتروشيمي هستند نيز براي تاسيس يك دفتر مستقل آستين هايشان را بالا بزنند. اگر هدف اين كار دوري از بروكراسي و تسريع در انجام كارهاست با تصميماتي اينچنيني نمي توان تضميني براي رسيدن به هدف پيش بيني شده در نظر گرفت.»

در نهایت باید گفت که لازمه پیشرفت در هر زمینه ای داشتن برنامه جهت استفاده درست از ظرفیت های آن حوزه است. بدیهی است اگر قرار است استان ایلام در حوزه صنعت نفت و گاز پیشرفتی داشته باشد، باید مطابق برنامه پیش رود و از تمام فرصت ها نهایت استفاده را ببرد. در نتیجه پیشنهاد نگارنده به مسئولان استان ایلام تشکیل کارگروهی با هدف تعیین خط مشی های درست و نظارت بر اجرای این خط مشی ها جهت شکوفایی صنعت نفت و گاز استان ایلام است.

*کارشناس ارشد نفت از پاریس

کد خبر 330123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha