«سارایی» سایه‌گستر فرهنگ و ادب کُردی /عمران خودآموز

سرویس ایلام - به بهانه بزرگداشت «ظاهر سارایی» ادیب، شاعر و ناشر ایلامی، عمران خودآموز یادداشتی در اختیار کردپرس قرار داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در یادداشت مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام آمده است:

ضرورت ثبت و ضبط فرهنگ و ادب این دیار دیرپا که سال‌ها و سده‌ها به صورت شفاهی و سینه به سینه به نسل‌های نوآمده منتقل شده است، در زمانه‌ی ما به دلیل تغییر شیوه زیست مردمان، گسست نسلی و کم‌شدن دور همی‌های خانوادگی برای شعرخوانی و روایت متل‌ها و داستان‌ها و افسانه‌ها، بیش از پیش احساس می‌شود.

ظاهر سارایی، شاعر و پژوهشگر فرهنگ و ادب بومی یکی از پیشگامان این عرصه خطیر است ‌که همواره با تلاش و تکاپو در پهن‌دشت فرهنگ و ادب کُردی ایلامی به کند و کاو پرداخته و آثار ارزشمند و ماندگاری را به یادگار گذاشته است.

وی که خود برآمده از متن و بطن این فرهنگ غنی است، نه تنها به گردآوری و شرح و تصحیح آثار شاعران متقدم همت گماشته، بلکه چندصد بیت به زبان فارسی و کُردی در قالب چند مجموعه وزین بر این‌ گنجینه گران‌بها افزوده است.

سارایی که با سلوک معلمی، سایه‌گستر فرهنگ و ادب کُردی شده است، حلقه وصل مناسبی بین نسل گذشته و حال ایجاد کرده و جریان شعر و ادب کُردی ایلامی را به نرمی و آرامی راهبری می‌کند.

فضل تقدم و نقش موثر وی در شکل‌گیری جرگه‌های ادبی و حضور فروتنانه و انگیزه‌بخش ایشان در انجمن‌ها و محافل شعر و ادب و نیز مشارکت فعال در سیاست‌گذاری و برگزاری رویدادهای شاخص فرهنگی، سارایی را به چهره‌ای مقبول و مرجع بدل کرده است.

سارایی که در حوزه شعر و ادب نام و آوازه‌ای فرا استانی و حتی ملی دارد، شخصیتی جامع‌الاطراف و چهره‌ای معتدل است که گاه در قامت یک فعال فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و گاه در قامت یک شاعر و ادیب چیره دست ظاهر می‌شود، اما گرانیگاه کار و فعالیت وی فرهنگ و ادب بومی است.

از این رو، قدرشناسی از یک عمر تلاش فرهنگی، ادبی، پژوهشی و آموزشی ایشان، کاری به‌غایت بایسته و اقدامی شایسته است که فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به افتخار آن نائل آمده است.

کد خبر 32255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha