رنگ باختن اصالت عفرین در سایه سکوت جامعه جهانی

سرویس جهان- شخصیت های کرد سوری و دیده بان حقوق بشر سوریه، چهار سال پس از تسلط ترکیه و شورشیان بر شهر کردنشین عفرین سوریه، نسبت به نابودی این شهر و تغییر بافت جمعیتی و فرهنگی آن در سایه سکوت جامعه بین المللی هشدار دادند.

به گزارش کردپرس، ترکیه و شورشیان سوری وابسته به این کشور در اوایل سال 2018 و با تروریست خواندن نیروهای کرد سوریه مستقر در شهر کردشنین عفرین سوریه، آن را پس از نزدیک به دو ماه مقاومت نیروهای کرد تصرف کردند. در طی چهارسال گذشته گزارش های فراوانی توسط نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان ملل درباره رفتارهای غیرانسانی ترکیه و شورشیان؛ از قتل، ربودن، شکنجه و اخراج شهروندان کرد گرفته تا مصادره اموال، باغات زیتون و خانه های کردها منتشر شده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه در گزارشی با اشاره به گذشت چهار سال از تصرف عفرین توسط ترکیه، با توجه به شرایط کنونی آن، آواره شدن بیشتر ساکنان، تغییر بافت جمعیت و کنترل آن توسط نهادهای دولتی ترکیه، نسبت به الحاق دائمی آن به ترکیه در سایه سکوت جامعه جهانی هشدار داده است.

همچنین شخصیت های سوریه و مقامات اداره خودگردان کردی در سوریه، ضمن برشمردن مصیبت های کردهای عفرین، سکوت جامعه جهانی نسبت به جرایم سازمان یافته ترکیه و شورشیان علیه این شهر و ساکنان اصلی آن را عامل وضعیت نابسامان کنونی عفرین دانسته اند.

ریاض درار، رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه ضمن اشاره به کاهش شدید جمعیت کردهای سوریه در عفرین بر اثر اقدامات غیرانسانی نیروهای ترکیه و شورشیان، در مصاحبه با دیده بان حقوق بشر سوریه، از سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل خواست نسبت به این اقدامات بی تفاوت نماند و واکنش جدی نشان دهد.

او ضمن درخواست از جامعه بین المللی برای تحت فشار قرار دادن ترکیه و شورشیان برای پایان دادن به خشونت علیه کردها در عفرین، گری سپی و سریکانی، بر بازگشت ساکنان اصلی این شهرها تاکید کرده است.

سیهام داوود، دبیر کل حزب آینده سوریه نیز ضمن محکوم کردن جرائم صورت گرفته علیه کردها در عفرین، ترک سازی این منطقه از سوی دولت رجب طیب اردوغان و تغییر بافت جمعیتی و فرهنگی این منطقه، آن را یک شهر اشغال شده توسط دولت ترکیه دانست. داوود ضمن درخواست برای تشدید تحریم ها علیه ترکیه، از آمریکا و سازمان ملل خواست دولت ترکیه را برای بیرون بردن نیروهایش از مناطق اشغال شده مانند عفرین، سری کانی و گری سپی تحت فشار قرار دهند.

سیهانوک دبو، عضو شورای رهبری نیروهای کرد-عرب سوریه نیز در مصاحبه با وبسایت دیده بان حقوق بشر سوریه، تاکید کرد که بر اساس موازین سازمان ملل حضور نیروهای ترکیه به همراه شورشیان وابسته به آن در عفرین اشغال نظامی محسوب می شود.

او با اشاره به این که ترکیه حاکمیت سوریه را نقض و اقدام به تصرف بخشی از قلمرو این کشور کرده است، این اقدام را مصداق دقیق اشغال سرزمین مستقل سوریه دانست و با اشاره به حضور نیروها و رهبران برخی سازمان های افراطی مانند هیئت تحریر شام در مناطق تحت کنترل ترکیه در سوریه، این کشور را به همکاری و ارتباط داشتن با گروه های خطرناک متهم کرد.

دبو قدرت های جهانی را به همدستی با ترکیه متهم کرد و گفت: اگر این کشورها از اشغال عفرین توسط ترکیه جلوگیری می کردند آنکارا جرئت دخالت در امور برخی کشورهای دیگر مانند لیبی و عراق را نمی کرد.

دلشیر اوستا، سیاستمدار سوری نیز تاکید کرده است که اشغال عفرین یک فاجعه برای کردهای سوریه محسوب می شود. او نیز آمریکا و روسیه را به همدستی با ترکیه در اشغال عفرین متهم کرد و گفت آنها قصد ندارند برای تغییر وضعیت اسف بار این منطقه اقدام کنند.

اوستا افزود: ترکیه طوری در عفرین رفتار می کند که انگار این منطقه بخشی از خاک این کشور است. بنابراین، باید مقاومت بین المللی برای آزادسازی عفرین و سایر مناطق تحت اشغال ترکیه در سوریه صورت بگیرد.

کد خبر 30017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha