احمدی خواه: ادبیات کردی ایلام ساختارمند است

سرویس ایلام - یک استاد ادبیات در دومین نشست نقد و بررسی ادبیات کردی استان ایلام که به مناسبت روز جهانی زبان مادری با حضور جمعی از از صاحب نظران، اساتید و علاقه مندان زبان کردی برگزار شد، گفت: ادبیات کردی ایلام ساختارمند است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، دکتر مهدی احمدی خواه ضمن بررسی سبک های شعری و دوره های مختلف مانند خراسانی، هندی و عراقی عنوان کرد: هر دوره شعری دارای ساخت، ساختار و ساختار ساختار هاست که در برخی از این دوره ها ما فقط ساخت داریم و در برخی دوره ها ساختار و در برخی دیگر ساختار ساختار ها را نداریم.

وی توضیح داد: در سبک و دوره خراسانی گفتمان دوره مبتنی بر خردگرایی است و در این دوره یک عصر طلایی شکل می‌گیرد و باعث شکوفایی فرهنگ ایرانی می شود اما در دوره عراقی که گفتمان، عزلت و عرفان و گوشه نشینی شکل گرفت، ساخت و ساختار قوی است ولی ساختار ساختارها ضعیف است.

وی افزود: همین اتفاق در دوره هندی نیز تکرار شده و ادبیات تنزل بیشتری کرد و ما شاهد ساخت قوی هستیم اما ساختار نداریم و این موضوع در دوره مشروطه نیز خود را به شکل نمایان تری نشان می دهد.

احمدی خواه در خصوص شعر کردی گفت: این سیر تنزل شعر و ادبیات از سبک خراسان تا مشروطه اما در ادبیات کردی برعکس این جریان، ما شاهد سیر صعودی هستیم.

او گفت: بررسی شعر کردی ایلام نشان می‌دهد که در این استان طی ۵۰۰ سال اخیر ۴ شاعر بیشتر ظهور نکرده است کسانی چون میرنوروز در دوره صفوی، شاکه و خان منصور در دوره نادرشاه، غلامرضا خان ارکوازی در دوره زندیه و قاجاریه و ملا نامدار تیموری در دوره پهلوی.

وی ادامه داد: اما بعد از انقلاب اسلامی ایران شعر کردی در ایلام در دو دوره ۲۰ ساله رشدی چشمگیر داشته است.

احمدی خواه عنوان کرد: در بیست سال اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما در شعر کردی به اندازه پانصد سال گذشته رشد داشتیم و شاعران به همان تعداد در ایلام شعر می گفتند و به عبارتی در این دوره ساخت داریم اما ساختار نداریم.شاعران ما در این دوره مانند ولی محمد امیدی، عباسی آرام، ایرج خالصی، ظاهر سارایی، حشمت منصوری و دیگران هیچ تریبونی برای ارائه اشعار خود نداشتند و محافلی برای نقد شعر های کردی آنها وجود نداشت. آنها هیچ گونه حمایتی از سوی نهادهای فرهنگی نداشتند و همچنین کارهایشان مورد توجه دانشگاه‌ها نیز نبود و افزون بر تمام این عوامل در این دوره شعر کردی مخاطب نیز نداشت و اقبال عمومی هم به این شعرا وجود نداشت.

این پژوهشگر ایلامی خاطرنشان کرد: اما در ۲۰ سال دوم بعد از انقلاب ورق به نفع ادبیات کردی برگشت خورد و خیل شاعران جوان کردی سرا به این عرصه ورود کردند و تعداد شعرا زیاد شد، نشر آثار کردی زیاد شد، شعر بزرگسال شکل و شمایل گرفت و ادبیات کردی کودک، داستان، رمان کردی و غیره منتشر شد، داستانهای کوتاه کردی انتشار پیدا کرد و ادبیات طنز شکل گرفت.

او گفت: در این دوره انواع قالب ها مانند غزل، رباعی و دوبیتی در دنیای شعر کردی ایلام به وجود آمدند و شعرا به عروض ورود کردند، در این دوره محفل های ادبی مختص به جریان شعر کردی به وجود آمد و علاوه بر آن نهادهای فرهنگی هم پای کار آمده و با حمایت های خود جشنواره هایی برگزار کردند.

وی به سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان و سخنان ایشان درباره اهمیت زبان کردی به عنوان سرمایه فرهنگی و ذخیره زبانی ایران اشاره کرد و گفت: استان ایلام از اینجا به بعد ورودی جدی به حوزه شعر و فرهنگ بومی محلی پیدا کرد و شاهد یک رویش و جریان هستیم که این رویش بسیار ارزشمند است و در تمام عرصه ها آثار دارد.

احمدی خواه ادامه داد: عمق و گستردگی این رویش جریان ساز تنها محدود به شعرا و محافل ادبی نبود و در دانشگاه‌های استان نیز مطالعات ادبیات کردی آغاز شد و مقالات علمی پژوهشی و پایان نامه ها و همچنین در حوزه زبان شناسی منتشر شدند و همچنین صدا و سیما به خوبی پای کار آمد و باعث ایجاد مخاطب شد.

وی تاکید کرد: اکنون اقبال عمومی نیز به زبان و ادبیات کُردی در ایلام به وجود آمده و خود مردم مطالبه‌گر ادبیات کردی شده اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه نتیجه گیری کرد: همه این شواهد و قرائن نشان می دهد زبان و ادبیات کردی در ایلام هم اکنون ساختارمند شده و ساختار آن شکل گرفته است.

احمدی خواه همچنین با انتقاد از برخی نهادها و سازمانهای فرهنگی در استان ایلام عنوان کرد: نهاد کتابخانه ها و کانون پرورش فکری کودکان و همچنین آموزش و پرورش استان در در زمینه ادبیات کردی به نوعی تمام این تلاش ها و رویش های جریان ساز را نادیده گرفته و هیچ کمکی در این زمینه نمی کنند که می طلبد با تغییر نگاه خود به این جریان بپیوندند و باعث تعالی، پویایی و اثرگذاری بیشتر ادبیات کردی در استان شوند.

کد خبر 27880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha