مسئول شاخه ۱۹ تشکیلات حزب دمکرات کردستان: حمله به میدان گازی کورمور تحت کنترل دولت عراق انجام گرفته است

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ مسئول شاخه ۱۹ تشکیلات حزب دمکرات کردستان در منطقه چمچمال اعلام کرد پهبادی که به میدان گازی کورمور حمله کرد از منطقه تحت اختیار نیروهای عراقی به پرواز درآمده است یا از مناطقی که جزء مناطق دارای خلاء امنیتی میان پیشمرگه و ارتش عراق محسوب می‌گردد، پرتاب شده است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، یوسف شوانی مسئول شاخه ۱۹ تشکیلات حزب دمکرات کردستان در منطقه چمچمال اعلام کرد این پنجمین بار است که میدان گازی کورمور مورد حمله هوایی قرار می‌گیرد کمیسیونهای تحقیق نیز در این زمینه بی نتیجه بوده‌اند وقتی کسی به قتل می‌رسد فوری قاتل آن دستگیر می‌گردد ولی یکی از میدانهای عظیم ما بمباران می‌شود عاملان آن دستگیر نمی‌شوند، این به آن معناست که گروهها خود عامل این کار هستند.

عصر روز جمعه ۲۰۲۴/۴/۲۶ میدان گازی کورمور که منبع اصلی تامین گاز و برق اقلیم کردستان محسوب می‌گردد، از طریق یک پهباد بمب افکن مورد حمله قرار گرفت که علاوه بر خسارتهای مالی که به این میدان وارد شد ۴ تن از کارمندان خارجی کشته و ۲ کارمند دیگر زخمی شدند.

میدان گازی کورمور در منطقه چمچمال در غرب کرکوک واقع شده است. این میدان قبلا نیز بارهای مورد حمله شبه نظامیان شیعه بمباران شد درست زمانیکه که شرکت دانه گاز تلاش می‌کند این میدان را توسعه دهد و ظرفیت تولید گاز آن را افزایش دهد.

بر اساس بیانیه وزارتخانه‌های برق و منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان حمله عصر روز جمعه به میدان گازی کورمور انتقال گاز به نیروهای برق را متوقف کرد و در پی آن انتقال گاز در اقلیم کردستان به میزان ۲۵۰۰ مگاوات کاهش پیدا کرد.

یک منبع ارشد دولت اقلیم کردستان که نخواست نامش فاش شود به صدای آمریکا اعلام کرد برخی از شبه نظامیان قانون گریز عراقی در منطقه کرکوک بودند که به میدان گازی کورمور حمله کردند.

میدان گازی کورمور که شرکت دانه گاز اماراتی در آن مشغول به فعالیت است روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از آن تولید می‌کند این شرکت طرح افزایش سطح تولید گاز را در دست داشته است اما حملات مداوم به این میدان اجرای این طرحها را متوقف کرده است.

دکتر سردار عزیز پژوهشگر بین‌المللی به صدای آمریکا اعلام کرد ایران نمی‌خواهد عراق به این زودی صاحب گاز خود شود (به مرحله خودکفایی برسد) تا زمانی که خریداران گاز خود را دارد  از این طریق دلار به دست می‌آورد و در مقابل تحریمات اعمال شده از سوی جامعه بین‌المللی مقاومت می‌کند.

وی افزود: عراق از طریق امضای توافقنامه‌ها و تفهامات به سوی آمریکا و ترکیه روی آورد به همین علت حمله به کورمور سکوت ایران را شکست.

بهروز جعفر دارنده مدرک دکتری در زمینه اقتصاد بین‌المللی و رئیس موسسه مطالعات منطقه‌ای مدیترانه بر این باور است که حملات به میدان کورمور از زمان تخصیص بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری آمریکا در سپتامبر سال ۲۰۲۱، برای توسعه این میدان آغاز شدند.

بهروز جعفر به صدای آمریکا اعلام کرد گسترش میدان گازی کورمور ضربه به منافع ایران و روسیه است این کشورها نمی‌خواهند گاز به غرب انتقال یابد. و همچنین مایل نیستند که عراق گاز داخلی خود را افزایش دهد زیرا ایران نمی‌خواهد جایگزینی برای گاز خود در عراق وجود داشته باشد.

حمله پهبادی به میدان گازی کومور پس از بازگشت نخست وزیر عراق و رئیس اقلیم کردستان از آمریکا اتفاق افتاد  همچنین این حمله پس از سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عراق روی داد که باعث امضای ۲۶ توافقنامه و یادداشت تفاهمهاتی در زمینه آب، بازرگانی، اقتصادی و زمینه‌های دیگر با مقامات ارشد عراقی شد.

یوسف شوانی مسئول شاخه ۱۹ تشکیلات منطقه چمچمال حزب دمکرات کردستان گفت: «قبل از سفر رئیس دولت به آمریکا نیروهای احزاب شیعه و ایرانی اقلیم کردستان را تحت فشار قرارداده بودند اما در پی این سفر فشارها حذف شدند از این رو این حمله به موفقیت آمیز بودن این سفر نیز مربوط می‌شود».

میدان گازی کورمور از سوی شرکت دانه گاز امارات متحده عربی اداره می‌شود اما چند شرکت ترکیه‌ای نیز فعالیتهای لجستیکی برای این شرکت اماراتی انجام می‌دهند و از این میدان ذینفع هستند.

کد خبر 2769852

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha