فراکسیون حزب دمکرات کردستان: اگر به وعدەها عمل نشود سودانی آخرین نخست وزیر عراق خواهد بود که وارد کاخ سفید می‌شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- معاون رئیس فراکسیون حزب دمکرات کردستان در پارلمان عراق در خصوص سفر محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق به آمریکا، گفت: «اگر این بار هم به وعدەهای داده شده به آمریکا عمل نشود، سودانی آخرین نخست وزیر عراق خواهد بود که وارد کاخ سفید می شود».‌

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری آوینه، مریوان قرنی، معاون رئیس حزب فراکسیون حزب دمکرات کردستان در پارلمان عراق، در خصوص سفر محمد شیاع سودانی به آمریکا در اظهاراتی اشاره کرد که آمریکا از محمد شیاع سودانی انتظار دارد یکسری مسائل را حل و فصل کند، از جمله تضمین این که گروەهای مسلح نزدیک به یک کشور همسایه نباید نیروهای ائتلاف را مورد حمله قرار دهند، که پیشتر در این زمینه اقدامات لازم انجام شده است.

وی اظهار داشت که آمریکا از محمد شیاع سودانی انتظار دارد به سیاست های علیه اقلیم کردستان و تلاش برای انحلال آن پایان دهد و همچنین گفت: «اقدامات لازم برای این امر با حل مسئله حقوق اقلیم کردستان تا حد قابل قبولی اجرا شده است، اما به دلیل سیاست های متعدد و متنوع علیه اقلیم کردستان هنوز به اطمینان کامل نرسیدەایم».

به عقیده معاون فراکسیون حزب دمکرات، از دیگر نکاتی که آمریکا بر آن تأکید دارد و انتظار رسیدگی به آن را دارد؛ اصلاح رویەهای دادگاه فدرال است، اگرچه قوه قضاییه عراق یک نهاد مستقل است اما قطعاً دولت فدرال و قدرت های حاکم می‌توانند با اعمال فشار به رویەهایی که دادگاه فدرال اخیراً در پیش گرفته است، پایان دهند. دادگاه فدرال خود را جایگزین سایر نهادهای عراق کرده و به جای پارلمان و دولت عراق، حکم صادر می‌کند. همچنین احکامی علیه اقلیم کردستان و مخالفان سیاسی برخی گروەها صادر می‌کند که سیاسی بودن آنها کاملاً مشخص است.

وی افزود: ممکن است لازم باشد سودانی در این باره به آمریکا تضمین بدهد، زیرا نمی‌توان سرنوشت یک کشور را به دست چند قاضی سپرد که تمامی اصول، قانون اساسی و امور مهم را با تصمیمات سیاسی نادیده می‌گیرند!

به گفته مریوان قرنی، آمریکا همچنین از عراق می‌خواهد که اقلیت ها را مجبور به ترک عراق بکنند، متأسفانه سیاست های اخیر ریاست جمهوری، دادگاه فدرال و برخی شبه نظامیان در دشت نینوا، موجب آوارگی مسیحیان شده است!

معاون رئیس حزب دمکرات کردستان تأکید کرده است: بدون عملی شدن این نکات و بسیاری از نکات دیگر، سفر محمد شیاع سودانی به آمریکا برای ایالات متحده آمریکا راضی کننده و مثمر ثمر نخواهد بود. بنابراین، باید این موارد را تضمین کند و کلیه قدرتهای تشکیل دهنده دولت فدرال نیز به وعده های سودانی احترام بگذارند و به عملی شدن آنها کمک کنند، زیرا گویا این آخرین فرصت عراق است و اگر این بار هم به وعده های خود به آمریکا عمل نکند، آمریکا دیگر از راه دیپلماسی وارد نخواهد شد و به کارت های مالی و تدابیر دیگری متوسل خواهد شد و در این صورت سودانی آخرین نخست وزیر عراق عراق خواهد بود که وارد کاخ سفید شده است!

کد خبر 2769328

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha