با هر مقیاسی که بسنجیم، آیندۀ نظام حکمرانی کنونی کردها به سوی پرتگاه خواهد بود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مسعود عبدالخالق مدیر دستگاه رسانەای- تحلیلی استاندارد در اظهاراتی بە وضعیت کنونی اقلیم کردستان و نقش احزاب حاکم در این وضعیت پرداخت و بە کردپرس گفت: هر پروندهای که در هر دادگاه جهان وجود داشته باشد علیه دولت اقلیم کردستان و حکمرانی کردی است زیرا هیچ یک از مسایل و پروندههایشان سالم و عاری از فساد نیست. بر این اساس میتوان گفت: با هر مقیاسی که آن را بسنجیم، آیندۀ نظام حکمرانی کنونی کردها به سوی پرتگاه خواهد بود.

کردپرس:

پس از صدور حکم دادگاه­ داوری پاریس و چندین حکم مهم دادگاه فدرال در خصوص پروندە­های حیاتی اقلیم کردستان نشانە­هایی از ضعف قدرت حاکم در اقلیم کردستان بیش از پیش آشکار شده و جریان حاکم در اقلیم کردستان نیز هیچ ابتکار عمل یا حرکت مؤثری از خود نشان نداده است که بیانگر تغییر وضعیت به سوی بهبود باشد. در آستانۀ انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان نیز  به نظر می­رسد یک جبهۀ قدرتمند معترض در اقلیم کردستان درحال شکل ­گیری است. پیشتر آشکارا دو جریان حاکم (حزب دمکرات و اتحادیۀ میهنی کردستان) در اقلیم کردستان اکثر یا تمامی شاهرگهای قدرت را در اختیار داشتە­اند. این دو حزب دارای نیروی نظامی هستند و مبارزات چریکی (خبات شاخ) را مایۀ مباهات خود می­دانند و به آن افتخار می­کنند. اکنون پرسشی محوری به ذهن می­آید که آیا کاهش شمار کرسی­های دو حزب حاکم در انتخابات آتی پارلمان کردستان و اتحاد جبهۀ معترض می­تواند به عنوان نقطۀ عطفی در صحنۀ سیاسی اقلیم کردستان تلقی شود یا دو حزب حاکم این بار نیز اجازە نخواهند داد که عرصه برای دیگران خالی شود؟

مسعود عبدالخالق مدیر دستگاه رسانە­ای- تحلیلی استاندارد در گفتگو با کردپرس به این پرسش محوری پاسخ داد و گفت: «فرایند تضعیف قدرت در آیندە بیشتر نیز خواهد شد. ضرباتی که در آیندە بە نظام حکمرانی اقلیم کردستان وارد خواهد شد بسیار بسیار بیشتر و سنگین تر از گذشتە خواهد بود. ما اعتراف می کنیم و می دانیم کە در منطقه، نژادپرستی بر علیه کردها وجود دارد. بسیار متأسف هستیم نباید این موضوع وجود می‌داشت. ما حتی به ندرت ندیدیم که ترکیه و ایران از مخالفان دولت اقلیم و خواسته‌های مردم آن حمایت کنند. ما تردید داریم که چرا؛ اما در کل تنها این دو کشور تا حدودی از احزاب صاحب قدرت حمایت کردەاند و هیچ قدرت داخلی و خارجی جز این احزاب باقی نماندە است. ممکن است بسیاری از جریانها در دولت‌های همسایه (نه همه آنها) و همچنین برخی از جریانهای عراقی وجود داشته باشند که وجود اقلیم کردستان برایشان خوشایند نباشد، اما در نهایت، اقلیم، ساختاری قانونی است به این معنی که در شرایط کنونی، این خود نظام حکمرانی اقلیم است که به تهدیدی علیه موجودیت آن تبدیل شده است. این خود نظام حکمرانی است که خطا می‌کند تا به وی گل بزنند. زمانی که تو خود خطا کنی، رقیب نیز گل می‌زند. درست همان گونه که اگر بغداد خطا کند اقلیم کردستان نیز می‌تواند به آن گل بزند».

وی در خصوص ادعاهای مطرح شده مبنی بر هدفمند بودن احکام دادگاه فدرال و تضعیف موجودیت اقلیم کردستان به کردپرس گفت: کسانی که در دادگاه فدرال، شکایت تنظیم کرده‌اند اهل اقلیم کردستان هستند. این که گفته می‌شود دادگاه فدرال، اقلیم کردستان را تضعیف می‌کند موضوع متفاوتی است. شاکی و دادخواه این پرونده‌ها که عراق نیست بلکه شاکیان جزو مردم کردستان هستند. از سوی دیگر، تنها دادگاه فدرال در مورد اقلیم کردستان حکم صادر نکرده است. بنگرید دادگاه پاریس، دادگاه لندن و دادگاهی که اکنون در آمریکا به تازگی با موضوع جدید در راه است. این دادگاه‌ها که هیچ کدام دادگاه عراقی نیستند. هر پرونده‌ای که در هر دادگاه جهان وجود داشته باشد علیه دولت اقلیم کردستان و حکمرانی کردی است زیرا هیچ یک از مسایل و پرونده‌هایشان سالم و عاری از فساد نیستند. بر این اساس می‌توان گفت: با هر مقیاسی که آن را بسنجیم، آیندۀ نظام حکمرانی کنونی کردها به سوی پرتگاه خواهد بود. از سوی دیگر، آن گونه که انتظار می‌رفت متأسفانه جبهۀ گسترده و مورد انتظار اپوزسیون نیز در اقلیم کردستان شکل نگرفت زیرا اپوزسیون کردی، دلسوز و غمخوار این ملت نیست بیشتر در فکر خود و منافع سران خود است، به همین دلیل این گونه پراکنده شده‌ایم.

کد خبر 2768173

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha