خوراک کرمانشاه، جذاب برای گردشگران نایاب در رستوران‌ها / عبداله مرادی

سرویس کرمانشاه _ عبداله مرادی روزنامه نگار و مدیر گروه رسانه‌ای میلکان در مطلبی به نقد عملکرد مدیران در حوزه شهر خلاق خوراک پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ شهر خلاق مفهومی است بسیار توسعه یافته که با شکل گیری شبکه شهرهای خلاق یونسکو به یک جنبش جهانی تبدیل شده است.

عبداله مرادی فعال رسانه‌ای استان کرمانشاه در یادداشتی نوشت: در حالی پلاک شهر خلاق خوراک به نام کرمانشاه ضرب شده است که این خلاقیت و تنوع را در رستوران‌ها و سفره‌های پذیرایی اقامتگاه‌های کرمانشاه نمی‌بینیم. نباید اجازه بدهیم که این تنها در حد یک نام باقی بماند.

خوراک یکی از شاخصه‌های اصلی گردشگری محسوب می‌شود که گردشگران در سفرهای خود توجه ویژه‌ای به آن دارند و معمولا به عنوان خاطرات خوب یا بد در سفر حتما از آن یاد می‌کنند. اهمیت به خوراک و تنوع فرهنگ غذایی در کرمانشاه بی گمان وجود داشته که کارشناسان با گردآوری این خوراک‌ها از پستوی آشپزخانه‌ها توانسته‌اند آن را به یونسکو بقبولانند.

استقبال گردشگران داخلی و خارجی از غذای کرمانشاهی در حالی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته کاملا مشهود بود. 

پس از ارائه گوشه‌ای از این تنوع و خلاقیت در ضیافت ویژه وزیر برای سفرای کشورهای خارجی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته، میزان مقبولیت و جذابیت خوراک‌های کرمانشاه نسبت به خوراک چند استان مدعی دیگر که در این ضیافت به شکلی محدودتر حضور داشتند کاملا مشهود بود.

استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان و توقف آنها در کنار میز رنگین کرمانشاه در غرفه این استان و عرضه بخشی از خوراک‌ها انواع نان، آش، تنقلات و ... کرمانشاهی در سیاه چادرهای کرمانشاه که در محوطه نمایشگاه دایر شده بودند نشان از تمایل ذائقه ایرانیان حتی گردشگران خارجی به خوراک خوشگوار کرمانشاه است.

اما وظیفه‌ای که پس از این مسئولین حوزه‌های گردشگری در شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌عنوان متولی باید دنبال کنند این است که زمینه اضافه شدن این غذاها و خوراک ها را به فهرست غذای رستورانها، هتل ها و اماکن پذیرایی فراهم کنند تا گردشگران و مردم به این غذاها دسترسی داشته باشند.

در صورت معرفی کرمانشاه با عنوان «شهر خلاق خوراک» اگر گردشگران بیایند و این خلاقیت را نبینند به ضد تبلیغی برای برند کرمانشاه تبدیل خواهد شد.

ایجاد رستوران و اماکن پذیرایی با پلاک مخصوص خوراک‌های کرمانشاهی با تخفیف ویژه عوارض سالیانه، پروانه بهره برداری و ...  به عنوان تشویق رستوران‌ها و اماکن عرضه غذا می تواند یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف باشد.

برای ثبت خوارک‌های کرمانشاهی به عنوان میراث ناملموس آنها را از یاد و خاطره مردمانی بیرون کشیده‌اید که بهتر است ترتیبی اتخاذ شود که سرآشپزان تحت آموزش آنها قرار بگیرند.

در آخرین نشست شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور که در کرمانشاه برگزار شد، پرونده ۳۷ خوراک کرمانشاه مورد داوری قرار گرفت و اعضای شورای ثبت میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی آنها رای مثبت دادند و با این تعداد کرمانشاه با بیش از ۶۰ غذا رکورد دارد ثبت خوراک به عنوان میراث ناملموس است.

با اعلام یونسکو لیست شهرهای خلاق سال ۲۰۲۱ معرفی و کرمانشاه تنها نماینده ایران به عنوان شهر خلاق غذا معرفی شد.

در سالهای قبل از آن ۳۷ شهر در جهان در لیست شهرهای خلاق معرفی شده‌اند که کرمانشاه به نمایندگی از ایران به این لیست اضافه شده است.

یونسکو با اهدای پلاک زرینی به کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک موجب شد برای همیشه به یاد داشته باشیم که نیاکان ما از دیرباز با تلفیق هنر بانوان عشایر و بخشندگی کوه‌های زاگرس و فراوانی رستنی‌ها و نعمت‌های بیشمار خداوند در این سرزمین توانستند این دستاورد را برای شهرمان رقم بزنند و استان کرمانشاه با پیشینه‌های غنی فرهنگی، مذهبی و آیینی که دارد در این حوزه، خوش بدرخشد.

کد خبر 2767120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha