چهار پروژه در بانه به بهره برداری رسید

سرویس کردستان- همزمان با چهارمین روز از دهه مبارک فجر چهار واحد تولیدی، خدماتی و آموزشی در شهرستان بانه به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار کردپرس، روز یکشنبه همزمان با چهارمین روز از دهه مبارک فجر بهره برداری از یک واحد دامداری گاو شیری در روستای ساوان، اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی، افتتاح ۲ واحد آموزشی در روستای رشید قلعه و کوپیچ علیا به بهره برداری رسید.

بهره برداری از یک واحد دامداری گاو شیری در روستای ساوان

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه در مراسم افتتاح یک واحد گاو شیری گفت: امسال به مناسبت دهه مبارک فجر چهار پروژه با اعتبار ۳۴ میلیارد تومان در حوزه جهاد کشاورزی به بهره برداری می رسد.

کریم شریفی با اشاره به رشد بخش دامپروری در شهرستان بانه افزود: در شهرستان بانه ۱۰۵ دام سبک و سنگین وجود دارد که ۹۰ هزار دام سبک و ۱۵ هزار دام سنگین است که سالانه یازده هزار تن شیر در بانه تولید می شود که با توجه به میزان متوسط سرانه کشوری در این زمینه به خودکفایی رسیدیم.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف جهانی شیر برای هر فرد در سال ۱۶۶ لیتر است اظهار داشت: سرانه مصرف شیر در کشور ۶۶ لیتر و در بانه سرانه مصرف شیر ۶۸ لیتر برای هر فرد در سال است.

شریفی گفت: مجتمع دامداری گاو شیری روستای ساوان در اراضی ملی به مساحت بیش از ۲ هکتار احداث شده که ۱۵ واحد است که هم اکنون پنج واحد این مجتمع فعال هستند و چهار واحد در حال احداث است چندین واحد نیز به دلیل مشکلات اقتصادی غیر فعال هستند.

وی افزود: این واحد نیمه صنعتی در زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع که ۲۹۶ متر مربع مستقف است که ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده که برای یک نفر به صورت مستقیم و ۲ نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاده کرده است و سالانه ۴۵ تن شیر تولید می شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه اظهار داشت: در این واحد نیمه صنعتی ۲۰ راس دام سنگین وجود دارد و سالانه یک هزار و ۲۰۰ کیلو گرم گوشت تولید می شود.

اجرای طرح تب برفکی در روستای ساوان

رییس شبکه  دامپزشکی شهرستان بانه نیز در مراسم واکسیناسیون تب برفکی دام ها بخش مرکزی به مناسبت دهه مبارک فجر گفت: شبکه دامپزشکی شهرستان بانه از اوایل دی ماه واکسیناسیون تب برفی آغاز کرده که به مناسبت دهه مبارک فجر اردوی جهادی به مدت ۱۰ روز برگزار می شود.

علی سور افزود: از ابتدا سال جاری تا کنون ۲۹۱ هزار و ۲۸۱ راس دام شبک و سنگین علیه انواع بیمارهای واگیر مشترک بین انسان و دام در بانه واکسینه شدند که ۲۲۶ هزار راس به صورت رایگان واکسینه شده است.

وی اظهار داشت: در طرح تب برفکی امسال به مناسب دهه مبارک فجر حدود ۶۰ هزار راس دام سبک و ۶ هزار راس دام سنگین واکسینه می شوند.

سور اضافه کرد: ۸۴۰ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که اگر این واکسیناسیون انجام نشود مشکلات در زمینه شیوع این بیمارها ایجاد می شود.

افتتاح ۲ واحد آموزشی

رییس آموزش و پرورش شهرستان بانه نیز در مراسم افتتاح یک واحد آموزشی ۶ کلاسه گفت: در مهر ماه امسال ۶۱ کلاس درس به کمک خیر به فضای آموزشی شهرستان بانه اضافه شده که بخشی از ان توسط خیرین و بخشی نیز توسط نوسازی مدارس استان انجام شده است.

اقبال صالحی افزود: مدرسه چهار کلاسه خیر ساز روستای رشد قلعه در زمینی به ساحت ۲ هزار متر مربع و زیر بنای ۱۹۸ متر مربع با اعتبار ۲ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: مدرسه ۶ کلاسه خیر ساز روستای کوپیچ علیا نیز در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع و زیربنای یک هزار متر مربع با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان توسط یکی از خیرین مدرسه ساز احداث شده که زمین نیز توسط این خیر اهدا شده است.

امسال به مناسبت دهه مبارک فجر ۱۷۱ پروژه با ارزش ۶۴۲ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

کد خبر 2766596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha